"Wahai Tuhanku, jadikanlah daku orang yang mendirikan solat dan demikian juga zuriat keturunanku. Wahai Tuhan kami, perkenankanlah doa permohonanku" [Ibrahim : 40]

"Patutkah manusia menyangka bahawa mereka akan dibiarkan dengan hanya berkata "kami beriman", sedang mereka tidak diuji (dengan sesuatu cubaan)?" [al-Ankabut :2]



Sahabatku

Isnin, 26 April 2010

kebergantungan

Assalamualaikum w.b.t

Alhamdulilah, syukur atas segalanya Ya Rabb. Yang suka mahupun duka, walau apa pun jua keadaan dan situasinya...hati dhaif ini memohon agar ia terus kuat memegang janjiMu. InsyaAllah. Subhanallah.

Selawat dan salam buat Nabi Muhammad kecintaan kita semua.




Alhamdulillah, seluas-luas rahmatMu Ya Rabb...akhirnya, tiba jua saat yang di nanti-nanti...dengan rahmat dan kasih sayangMu diri ini dan sahabat-sahabat seperjuangan selamat mengharungi semester 2 tahun 3 hingga ke penghujung hari ini. (^_^).

Tapi hati merasakan sayu yang luar dari biasa untuk berpisah dengan semua kawan-kawan. Semua ! (^_^)....Moga Allah pelihara rindu kita dalam kasih sayangNya. InsyaAllah. Ada umur kita jumpa lagi semester depan.

"dan janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya yang berputus asa dari rahmat Allah, hanyalah orang-orang yang kafir" (surah Yusuf :87)


Fitrah kehidupan ada pasang dan surut serta jatuh bangun dalam mengharunginya. Cuma apa yang perlu di beri perhatian adalah ke manakah sandaran hati kita dalam menjadikan semangat bangun semula selepas jatuh?

Betapa indahnya cinta dariNya, kerana Dia sentiasa ada buat hamba-hambaNya. Walau saat jatuh mahupun di saat bangun. Cumanya, manusia itu yang mudah lupa! Lupakan cintaNya. (T___T)

Sejauhmana kebergantungan kita padaNya? Kadangkala, tanpa kita sedari bila mendepani situasi-situasi yang menghimpit .... kita lebih meletakkan kebergantungan kita pada manusia pada tahap yang melebihi kebergantungan kita padaNya. Manusia mudah di kaburi dengan pangkat dan kedudukan yang ada pada manusia yang lain, sedangkan Allah adalah Yang Maha Bijaksana, Allah adalah Yang Maha Mengetahui, Allah adalah Yang Maha Mendengar segala rintihan dan kebimbangan hamba-hambanNya. Usaha itu perlu, kemudian tawakkallah dengan sebenar-benar tawakkal. InsyaAllah, moga diri ini meneruskan perjalanan yang berbaki dengan melaksanakan apa yang ku kata. Akan ku kotakannya dengan izinMu Ya Rabb. Amin~

"Ya Tuhan kami, janganlah Engkau condongkan hati kami kepada kesesatan setelah Engkau berikan petunjuk kepada kami, dan kurniakanlah kepada kami rahmat dari sisiMu, sesungguhnya Engkau Maha Pemberi" (surah ali-Imran : 8)


Diri ini jua masih ada kekurangannya, masih mencari dan akan terus mencari. Diri ini masih perlukan kalian untuk memimpin hati ini pada jalanNya. Oleh itu, tegurlah andai diri ini mula tersasar dari jalanNya.

"Dia memberikan hikmah kepada sesiapa yang Dia kehendaki. Barangsiapa diberi hikmah, sesungguhnya dia telah diberi kebaikan yang banyak. Dan tidak ada yang dapat mengambil pelajaran kecuali orang-orang yang mempunyai akal yang sihat" (surah al-Baqarah : 269)


InsyaAllah, moga kita sama terus memperbaiki diri kita. (^_^) dengan kasih sayang dan limpahan rahmat dariNya jua. Allahuakbar!


p/s: kejap lagi nak balik ke umah nak jumpa bonda n ayahanda tersayang. rindunyaaa....isnin ni dah start praktikal...doakan sy dan sahabat2 ye.(^_^) Good luck! Jangan nakal2 ye! hihi

Sabtu, 17 April 2010

sesungguhnya

Raihan-sesungguhnya


Sebenarnya hati ini cinta kepada Mu
Sebenarnya diri ini rindu kepada Mu
Tapi aku tidak mengerti
Mengapa cinta masih tak hadir
Tapi aku tidak mengerti
Mengapa rindu belum berbunga

Sesungguhnya walau ku kutip
Semua permata di dasar lautan
Sesungguhnya walau ku siram
Dengan air hujan dari tujuh langit Mu
Namun cinta tak kan hadir
Namun rindu takkan berbunga

Ku cuba menghulurkan
Sebuah hadiah kepada Mu
Tapi mungkin kerana isinya
Tidak sempurna tiada seri

Ku cuba menyiramnya
Agar tumbuh dan berbunga
Tapi mungkin kerana airnya
Tidak sesegar telaga kauthar

Sesungguhnya walau ku kutip
Semua permata di dasar lautan
Sesungguhnya walau ku siram
Dengan air hujan dari tujuh langit Mu
Namun cinta tak kan hadir
Namun rindu tak akan berbunga
Jika tidak mengharap rahmat Mu
Jika tidak menagih simpati
Pada Mu ya Allah

Tuhan hadiahkanlah kasih Mu kepadaku
Tuhan kurniakanlah rinduku kepada Mu
Moga ku tahu
Syukur ku hanyalah milik Mu


-----> Beberapa hari ini, hampir setiap kali di ulang dengar, jiwa dan fikiran menyesakkan tubir rasa. Moga kita terpelihara dlm cinta, rindu dan kasih sayangNya...Insyallah.


p/s: sedang hujan lebat...


Rabu, 14 April 2010

hasrat terhalang

Assalamualaikum w.b.t

Ya Allah, yang memiliki setiap sesuatu. CintaMu di mana-mana, begitu agung cintaMu hingga tiada makhluk merasa tersisih dari menerima cinta dari Mu. Subhanallah, hanya padaMu layak di sembah dan hanya padaMu kami memohon pertolongan.

Selawat dan salam buat Nabi Muhammad. Moga kami semua berada teguh pada ajaranmu, moga kami semua umat yang akan bersama-samamu di akhirat kelak. Amin Ya Rabbal'lamin.

Alhamdulilah, dua kertas peperiksaan telah selamat berlalu. Masih ada empat kertas yang perlu di juangkan. Ketika entri ini di tulis, sakit kepala yang tiba sejak malam semalam sudah mula surut. Mualnya masih terasa, tak tahu mana silapnya. Kecewa kerana tak dapat menjawab dengan baik siang tadi. Apakan daya, menjawab sambil memaksa kesakitan bersabar sehingga waktu peperiksaan dua jam tamat. Redhalah wahai diri, tempuh apa yang ada sedaya yang ada. Terus dan teruskan melangkah, jangan pernah menyesal. Pasti Allah mengirimkan hikmah buatmu di sebalik semua ini.

Dan lagi, ragam laptop menjadi-jadi. Sedang sibuk bersiap sedia merempuh minggu-minggu peperiksaan ia menuntut untuk di baiki. Jadi, ku ambil masa untuk melayan kerenah yang tersayang ini. Dan tak di sangka-sangka, atas sebab-sebab misunderstanding......segala data peribadi dan assigment dah tak dapat aku tatap lagi (T____________T)....tergamam beberapa jam. Akhirnya aku pujuk hati untuk redha. Bina kenangan baru. Mungkin kerana terlalu sayang semua yang hilang itu, maka Allah mendidik hatiku untuk belajar bagaimana sebenarnya sayang yang perlu. Ya, sayang berpada-pada. Ia cuma pinjaman sementara, peringatan jua agar terus di manfaatkan di jalan yang benar.



Wahai hati, andai hasrat terhalang. Jangan berburuk sangka padaNya. Sedangkan kamu tak tahu apa-apa, dan Dia pula adalah Maha Mengetahui. Jadi, redhai lah apa yang terjadi. Supaya kamu lebih bersedia menghadapi pelbagai lagi liku hidup yang lebih mengegarkan imanmu. Baja lah imanmu dengan sabar, siramlah imanmu dengan redha, agar bunga-bunga ketaqwaan mewangi di seluruh taman hati. Dan ia akan terzahir terus pada senyuman mu yang di layangkan kepada sesama makhlukNya supaya ukhwah dan kasih sayang tersebar luas. Dan ingatlah wahai hati, seri senyummu itu hanya milik Allah selamanya. (^________^)

p/s: berjuang untuk exam seterusnya.(^_^) moga di permudahkan urusan olehNya.

Rabu, 7 April 2010

Always Be There


Maher Zain- Always Be There

Allahuakbar…
If you ask me about love

And want know about it

I’ll answer will be .....

It’s everything about Allah

The pure love to our soul


Who have created you and me,
The heaven and whole universe
The One that made us hold and free
The Guardian of His True believers

So when the time gets hard
There’s no way to turn
As He promises to you
He’ll always be there
To bless us with His love and His mercy coz

As He promises to you
He’ll always be there
He’s always watching us, guiding us
And He knows what’s in our little heart
So when you lose your way to Allah you should turn
As He promises to you
He’ll always be there ...


Could bring the sun from the darkness
into the light
Subhanallah


Capable of everything
Should never feel afraid of anything

As long as we follow His guidance

All the way through a short time
we have in this life
Soon it’ll all be over And we’ll be in His heaven
And we’ll all be fined

So when the time gets hard
There’s no way to turn
As He promises to you He’ll always be there
To bless us with His love and His mercy coz

As He promises to you
He’ll always be there
He’s always watching us, guiding us
And He knows what’s in our little heart
So when you lose your way to Allah
you should turn
As He promises to you
He’ll always be there
Allahuakbar

p/s : love this ! (^_^)

Jumaat, 2 April 2010

di suatu petang

Assalamualaikum w.b.t

Segala puji buat Pemilik sekalian alam. Subhanallah. Allahuakbar. Tiada yang dapat menandingiNya. Segalanya berlaku atas kehendakNya. Ya Rabbana, kami memohon bertemu denganMu dalam keadaan yang penuh kerinduan dan kecintaan.

Sungguh, kami takut akan (azab) Tuhan pada hari (ketika) orang-orang berwajah masam penuh kesulitan. Maka Allah melindungi mereka dari kesusahan hari itu, dan memberikan mereka keceriaan dan kegembiraan. Dan Dia memberi balasan kepada mereka kerana kesabarannya (berupa) syurga dan (pakaian) sutera. (surah al-Insan : 10-12)

Selawat dan salam buat junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W. Kami mohon Ya Rahman agar kami semua mengamalkan dan menyampaikan segala risalah Baginda hanya atas kebesaranMu. Allahuakbar.




Di suatu petang Jumaat, iaitu tadi....debaran menunggu giliran syafawi telah pun berakhir. Tergamam seketika bila giliran cuma tinggal 2 orang sebelum diri ini melangkah masuk ke bilik ustaz. Tiba-tiba darah gemuruh yang entah dari mana datangnya menyelubungi tubuh. Sehingga kering tekak secara tiba-tiba. Tak mampu hendak dikeluarkan hafalan yang telah tersimpan kemas di kotak minda. Ya Rahman, perasaan ini persis ketika hendak melangkah ke dewan SPM 6 tahun lalu. 6 tahun? oh.....demi masa, bagai semalam ia berlaku. Apa pun keputusannya nanti, ku redha Ya Allah. Telah ku usahakan, kini ku bertawakkal padaMu Ya Allah.



Maher zain - insyaallah (english)

Everytime you feel like you cannot go on
You feel so lost
That your so alone
All you see is night
And darkness is all around
You feel so helpless
You can't see which way to go
Don't despair and never loose hope
Cause Allah is always by your side
Insya Allah 3x

Insya Allah 3x
Insya Allah you'll find your way

Everytime you can make more mistake
You feel you can't repent
And that it's way too late
You are so confused, wrong desicions you have made
Haunt your mind and your heart is full of shame

Don't despair and never loose hope
Cause Allah is always by your side
Insya Allah 3x
Insya Allah you'll find your way
Insya Allah 3x
Insya Allah you'll find your way

Turn to Allah
He's never far away
Put your trust in Him
Raise your hand and pray
OOO Ya Allah
Guide my steps don't let me go astray
You're the only one that showed me the way
Showed me the way 2x
Insya Allah 3x
Insya Allah we'll find the way



Rindu untuk mencoretkan sesuatu di sini, lama di pendam...Tugas dan tanggungjawab sebagai siswi semester 2 tahun 3 perlu di utamakan. Lebih-lebih lagi bila laptop meragam, sedangkan banyak lagi tugasan perlu di sudahkan. Sekali sekala bila dia kurang ragamnya, itulah peluang yang di rebutkan untuk bersengkang mata... cuba fokus menyudahkan itu dan ini. Alhamdulillah, segala puji bagi Allah...tugasan yang lain sudah selesai. Cuma tinggal 2 lagi yang perlu di juangkan. Jauh di sudut hati nak balik Segamat. Tapi, belum buat keputusan yang nekad lagi setakat ni. huhu.

Oh ya, senarai nama sekolah praktikal sudah di ketahui umum. Walaupun hajat hati ingin berpraktikal di Melaka, namun ku akur kehendak Ilahi. Jodohku selama lebih kurang 3 bulan nanti hanya di sekitar Selangor ini juga. Berdebar rasa, tapi ku yakin ada sesuatu yang amat berharga menungguku di sana nanti. Ku yakin dengan janji Ilahi. Akanku jayakan sedaya mungkin. Ya Rahman permudahkanlah urusanku dan sahabat-sahabatku yang lainnya mengharungi segala apa kemungkinan yang mendatang. Anak-anak murid ku......tunggu ustazah ya.(^_^)

Dan lagi, tahniah buat sahabat baik kami, Linda. Tahniah atas ikatan pertunangan, moga dirimu terus tabah dan moga ikatan kamu berdua kekal sampai syurga. (^_^). Sempat juga saya tidur di Melaka 1 malam. Syukran ala kulli hal Ya Ukhti. (^_^)







20/3/2010 antara air tangan linda dan bondanya----> beautiful ! (^_^)

Rasanya cukuplah sampai di sini dulu. Insyallah, akan ada entri-entri yang di coret secara lebih fokus dari diri dhaif ini nanti. Sekarang fokusnya masih di curi oleh 2 tugasan yang menanti itu. huhu.

p/s: Ya Rahim...permudahkanlah urusan hamba. Sesungguhnya hanya padaMu tempatku bergantung harap.