"Wahai Tuhanku, jadikanlah daku orang yang mendirikan solat dan demikian juga zuriat keturunanku. Wahai Tuhan kami, perkenankanlah doa permohonanku" [Ibrahim : 40]

"Patutkah manusia menyangka bahawa mereka akan dibiarkan dengan hanya berkata "kami beriman", sedang mereka tidak diuji (dengan sesuatu cubaan)?" [al-Ankabut :2]



Sahabatku

Jumaat, 28 Ogos 2009

=====

assignment beratur, kelas micro yg mencabar, mid exam yg setia menanti, Ya Rahman..moga dapatku selesaikan dgn jaya. amin ya rabbal'alamin


MyEm0.Com

kenapa kamu belajar???

Assalamualaikum w.b.t

Syukur dan setinggi-tinggi puji buat Allah, kerana masih memberi izin pada kita utk berjalan di bumiNya. Selawat dan salam penuh kerinduan buat kekasihNya, Muhammad Rasullulah.

Pejam celik, sudah masuk ramadhan yg ke-7. Pada ramadhan ke-5, telah terjadi 1 insiden yang membuatkan aku terkenangkan zaman persekolahan berasrama yg kadang2 agak complicated..huhu. Maaflah, tak patut rasanya bercerita tentangnya. Cukup sekadar yg perlu tahu, sudah tahu. Yang perlu dgr sudah dgr. Walau dlm keadaan yg zahir aku bukanlah pd pihak yg bersalah. Namun, jauh di sudut hati ini.....malu denganNya. Ya Rabbana, tetapkanlah hatiku Ya Rahman.

Hari ini 7 ramadhan, masih awl pg. Apa yg aku nak kongsi di sini ialah tentang kejadian di kelas semalam. Jadual kelas telah ditukar hari dan waktunya. Namun masih kekal mampu membakar minda.

Ustaz : Baiklah, sekarang saya nak tahu, kenapa kamu semua belajar? Untuk apa?
Pelajar A : Untuk mencari keredhaan.
Ustaz : Bukan
Pelajar B : Untuk dekatkan diri kepada Allah.
Ustaz : Bukan
Pelajar C : Kerana Allah
Ustaz : Pun bukan, ia adalah penyebab utama utk kamu lakukan semua yg kamu jwb td.

---------aku dah tergamam dah, apa ye jwpn yg paling tepat?-----------

Pelajar lain : Masing2 memberi lagi jawapan2 yg lain
Ustaz : Baiklah(sambil tersenyum) kita belajar adalah utk mengenal Allah. Ma'rifatullah!

--------seisi kelas senyap menantikan penjelasan ustaz--------

Ustaz : Jika kamu tidak kenal Allah, bagaimana Allah akan memberi keredhaan pada org yg tidak mengenalinya? Jika kamu tidak mengenal Allah, bagaimana kamu hendak mendekatkan diri kamu kepadaNya? Jika kamu tidak mengenal Allah, bagaimana mungkin kamu melakukan sesuatu keranaNya?

-----------------------------------------------------

Apabila kamu mengenal Allah, barulah kamu boleh lakukan tazkiyah nafs dan seterusnya mencari keredhaanNya. Kamu tidak akan mudah merasa ada org yg hebat. Kerana kamu tahu Allah adalah yang paling hebat. Kamu tak mudah gentar dengan dugaan2 dariNya. Kadang-kadang Allah memberi kita jalan untuk mengenalNya dalam keadaan kita susah, kamu tak akan merasa kamu paling susah....kerana kamu tahu mengenal Allah itu lebih utama dari nikmat2 dunia. Kadang2 Allah membuka jalan untuk kita mengenalNya dalam keadaan kita senang. Namun manusia itu selalu leka dan lalai dgn nikmat2 duniawi.

----------------------------------------------------

manik2 jernih mengalir

p/s : mula2 aku takut nak masuk kelas ni, sekarang....aku tak sabar2 nak tggu mggu dpn...wlaupun tugasan sering dititipkan, namun penuh hikmah dan maknanya dlm hidupku.

wallahualam




Khamis, 27 Ogos 2009

MAAFKAN KU

Bidadari
Album :
Munsyid : Munif Ahmad
http://liriknasyid.com


Bidadari 2x
Temanilah resahku
Bidadari 2x
Tenangkanlah jiwaku
Sumpah setia hidup mati
Semuanya kerana kau isteriku
Isteriku tercinta pelengkap rusuk kiriku

Bidadari 2x
Jadilah pedampingku
Bidadari 2x
Jadilah sang setia
Kerna cinta cinta suci
Buktinya tidak pernah sepi
Sepi daripada cubaan yang tak terduga

Chorus *

Kau umpama bintang utara
Penunjuk jalan yang terang
Kau beri harapan saat ku jatuh
Bangun semula
Dan berikan sakti cintamu
Penawar racun berbisa
Dan ikatan kita cinta abadi hanya disyurga


-----------------------------------------------------------------

cinta ini tiada yg lain
hanya utkMu Ya Illahi
jua kekasihMu
Muhammad Rasullulah
keranaku tahu hanya dgn cintaMu
membawa ke gerbang bahagia hakiki

-----------------------------------------------------------------


----------------------------------------------------------------------

maafkan ku
kerana aku byk kekurangan

maafkan aku kerana
semalam tidakku terlihat matlamat bidadari ini
hari
ini dan yg bakal menjelang
akanku
usahakan utk menjaga
dan memelihara amanah
ini
hanya

utkmu zauj
----------------------------------------------------------------------

Ahad, 23 Ogos 2009

biah ramadhan

Assalamualaikum w.b.t

Alhamdulillah, syukur kehadrat illahi. Allah masih memberi izin kesempatan dan kesihatan kpd diri ini utk ditarbiyah di bulan ramadhan kali ini.

Hari ini sudah masuk ramadhan yg ke-2, alhamdulillah. Walaupun 1 ramadhan semalam agak kelam kabut.hehe..Itu rahsia saya dgn kak ain :P Disebalik kelam kabut tu alhamdulillah, sempat juga kami berdua berbuka di masjid ukm. Merasai biah ramadhan di kampusku yg tercinta ini. Syukran kak ain, atas jasa baik kak ain pd sy. Dan kenangan ramadhan kali ini memang bermakna dgn kehadiran kak ain. (^_^)



Tirai ramadhan sudah berlabuh luas, sy juga sedang usahakan jalan terbaik agar wayar-wayar yg berselirat kat kepala ni dapat dileraikan dengan sebaik mungkin. Berbekalkan ayat-ayat cinta Allah dari surah ali-imran :173 ini, moga2 dipermudahkan proses melerai itu.


" Cukuplah Allah untuk (menolong) kami, dan Dialah sebaik-baik pengurus (dan terserah padaNya segala urusan kami") Surah Ali-Imran :173

Kalau2 ada wayar yg sebaiknya dipotong, dan dibuang jauh2 agar tak memudaratkan sesiapa...akan ku cari pemotong yg paling tajam matanya!!!. Moga Allah beri permudahkan jalannya. Amin.

Kelmarin, ketika masing-masing tertunggu-tunggu malam menjelangnya ramadhan, adik telah selamat tiba ke rumah. Seronok betul dgr suara mak di hujung talian. Takpe, sekurang-kurangnya salah seorang dari kami dapat menyambut ramadhan bersama-sama ayahanda dan bondaku tercinta. Maafkan anakanda, tak dpt meraikan 1 ramadhan bersama-sama kerana tersepit dengan pelbagai situasi. Insyaallah, jika ada umur dan diberi izin waktu dari Allah anakanda balik ye. (^_^)

Semoga ramadhan kali ini memberi kebahagiaan, ketenangan buat kita semua. Ya Rahman, Ya Rahim, hanya Engkau sahaja yg mengetahui tiap2 sesuatu. Pimpinlah hati ini ke jalan yg Engkau redhai. Amin.

Wallahualam.

Jumaat, 21 Ogos 2009

TIKA DINIHARI



Tika Dinihari
Album : Devotees
Munsyid : Devotees
http://liriknasyid.com


Oh Tuhanku
Tiada indah di malam yg hening
Melainkan dengan bermunajat kepadamu
Tiada indah suatu hari yg aku lalui
kecuali dengan patuh kepadaMu

Oh Tuhanku
Tiada indah hidup di dunia
Melainkan berzikir dan menyebut namaMu
Tiada indah tiba di akhirat yang abadi
kecuali dengan kempunan Mu

Ya Allah Tuhanku
Yg merubah kalbu
Tetapkanlah hatiku
Moga sentiasa
Dalam Agamamu
Jua taat akan perintahmu

Tuhan
Usah bebankan kami
Dengan bebanan yang berat
Seperti
Yang pernah kau berikan
kepada umat yang terdahulu Dari kami

Tuhan
Jangan Pikulkan Kami
Yang tidak kami terdaya
Maafkan salah kesilapan
Ampunkanlah Dosa-Dosa
Rahmatilah Kami

WRONG!!!

Assalamualaikum w.b.t

Syukur ke hadrat illahi atas limpah kurnia yang dihamparkan buat kita semua, alhamdulilah masih berkesempatan merasai ramadhan, moga ramadhan ini mampu mentarbiah hatiku nan 1 ini.

Hari rabu lepas, bengkel softskill telah diadakan untuk segenap warga pipaq. Siswa dan siswi tahun 1, 2, 3 & 4 dikehendaki turut serta.

Dalam banyak2 info yang didedahkan, saya terpanggil untuk kongsi tentang tingkahlaku yang akan cenderung membawa kita ke dalam masalah.

Worring about things that you can't control
Rushing to judgment
Overreacting
Neglecting areas of control
Giving up to soon

Bila direnung-renung kata-kata di atas, aku sendiri sedang mengalaminya. Entah kenapa terasa sebegini. Entah mana hilangnya kata-kata pembakar semangat buat diri. Mesti ada silapku dimana-mana, mungkin wujud salah silapku pada seseorang? Atau pada mereka? Atau padaNya?

Ruginya diri ini
MyEm0.Com
Kena muhasabah diri ni. MyEm0.Com

Rabu, 19 Ogos 2009

kelu & bisu

Assalamualaikum w.b.t

kelu, bisu
tak pasti di posisi yg mana 1
terkebil-kebil memandang sudut ruangan yg kaku

semakin ku lari ia makin mendekati
semakin ku cuba capai namun hajat tak sampai
yg mana 1 pun ku tak tahu

atau memang perlu begini sahaja?
namun, mungkin bukan
cuma perlu sabar
belajar mengenal sabar dengan penuh sabar

moga dalam ramadhan yg hampir kunjung tiba ini
dapat ku selami ketenangan di sanubari
tak perlu lagi berteka-teki
tunjukkanku jalanMu Ya Illahi

apa yg dilihat
hanya yg tersurat
nilai jua yg tersirat
hati juga boleh melihat
utk mengenal titian sirat
siratalmustaqim
moga damai dipertemuan cinta bersamaNya
Amin Ya Rabb





Ahad, 16 Ogos 2009

meriah

Assalamualaikum w.b.t

Syukur ke hadrat illahi atas semua nikmat yang kita kecapi, dan mari bermuhasabah di atas segala dugaan dan atas kenikmatan itu juga kerana setiap satunya adalah tarbiyah dari Allah buat kita selaku hambaNya. Selawat dan salam pula buat kekasih Allah, Muhammad Bin Abdullah.

Alhamdulillah...Di bawah kursus Pengurusan Ko-k, selesai sudah 3 acara penting dalam salah 1 tugasan saya dan sahabat-sahabat untuk memenuhi syarat-syarat yang telah di gariskan oleh pensyarah kami. Di awal semester, kami telah dibahagi-bahagikan kepada 5 kumpulan besar. Ia mewakili kumpulan badminton, bola sepak, bola jaring, seni persembahan Islam serta sukaneka & jamuan raya. Setiap kumpulan dikehendaki menganjurkan setiap acara yang telah dipertanggungjawabkan.

Pada semester ini, kebetulan para siswa dan siswi yang mengambil kursus ini adalah gabungan dari pelajar tahun 3 pend Islam dan tahun 4 pend al-Quran.

Meriah, meriah, dan sangat meriah...itulah yang cuba digambarkan oleh pensyarah kami ketika memberi ucapan dimajlis penutup siang tadi.


Semalam, seharian kami bermain badminton, dari seawal 7.30pg sudah berkumpul sehinggalah 6ptg baru majlis bersurai. Tapi sayang, saya kurang sihat utk konsisten semalam. Saya lakukan sedaya saya. Namun sahabat-sahabat yang memerhati minta pertukaran pemain dilakukan kerana sudah nampak kepucatan yang tak dapat diselindung lagi di wajah saya.:P Semangat memang semangat, insyallah...saya akan perbaiki kondisi kesihatan dan stamina diri di masa-masa akan datang.


Hari ini, perlawanan bola jaring dan bola sepak pula diadakan serentak. Oleh kerana agak kecewa dengan keadaan saya semalam, hari ini saya membalas dendam :P Dengan memberi sokongan yang padu kepada pasukan yang mewakili kumpulan kami. Alhamdulilah, kumpulan saya memenangi tempat perak dalam kedua-dua acara. Terubat juga lah kecewa saya semalam :P





Namun, bukan hadiah yang menjadi kayu pengukur dalam penganjuran-penganjuran yang diadakan ini. Pensyarah hanya menilai kumpulan yang mengendalikan acara tersebut dari sudut kecekapan pengurusannya. Dan sudah pasti ketepatan masa setiap siswa dan siswi menjadi salah 1 keutamaan beliau.

3 sudah selesai...walau agak keletihan namun diselimuti 1001 kenangan, 1 jangkaan pengharapan yang besar disandarkan pula pada 2 lagi kumpulan. Berdebar pula rasa, moga segalanya dipermudahkan oleh Nya. Insyallah...

Terima kasih Ya Rahman. Kerana mengizinkan kemanisan ukhwah yang sebegini hadir disekelilingku. Ku mohon dengan izinMu agar memelihara ukhwah yang sedia terjalin ini. Amin Ya Rabb.

p/s : semoga cepat sembuh buat yang berkenaan





Khamis, 13 Ogos 2009

terasa sayu

Assalamualaikum w.b.t

Allahurabbi, segala puji-pujian buatNya. Serta selawat dan salam buat Nabi junjungan Muhammad Bin Abdullah.

Buat sahabat-sahabat sekalian, moga-moga sihat hendaknya dan moga Allah lindungi kita dari segala ancaman wabak. Amin Ya Rabb.

Pada mulanya, saya masih ingin mendiamkan diri dari menulis entri baru. Mungkin kerana sedang berbahagia berada pada mood memerhati dan membaca blog-blog tetangga. Tapi entah mengapa, sepanjang hari ini terasa lain benar di hati ini. Terasa sayu~

Ingin dikongsi, namun bukan semua yang terlafaz. Kerana bahagian-bahagian yang amat sayu itu ingin ku kongsikan bersamaNya.

Sayu mengundang tatkala memikirkan kembali wasiat seorang ustaz beberapa hari lalu. Beliau mengingatkan kami (student tutorialnya) selaku bakal-bakal guru agar memperbetulkan niat. Wasiatnya lagi agar kami berusaha menjadi seorang murabbi yang benar-benar meletakkan al-Quran itu sebati di hati dan jiwa kami. Pesannya lagi dengan tegas agar kami menjadikan medan pengajaran kelak sebagai medan untuk memindahkan roh tauhid di hati dan jiwa anak-anak didik. Tambahnya lagi bahawa matlamat yang unggul mendalami ulum quran adalah untuk turut merasai nikmat kemukjizatan al-Quran yang kekal mukjizatnya hingga hari kiamat. Lantas, sayu dan sebak membelenggu------

Sayu kembali bertandang tatkala beliau menyentuh tentang kondisi masyarakat dunia tika ini yang sedang menyelamatkan diri masing-masing dari bahana wabak yang menular dan mampu meragut nyawa. Seruannya bergema memenuhi ruangan itu, ---"Bertaubatlah, walau semalammu penuh dengan lumpur maksiat. Andai Allah mentakdirkan dirimu pergi meninggalkan kehidupan dunia ini bersama-sama wabak ini, moga pengakhiranmu di sisi kasih sayang Illahi"---- Jiwa sudah menangis, sayu membelenggu kembali------

Minggu ini, ----- sentiasa penuh dengan kejutan. Satu persatu watak dari diari silam muncul. Membawa kebahagiaan, jalan dan cerita yang tersendiri. Walau aku masih di sini, tapi aku bukan yang itu lagi. Sudah ku ganti watak yang hitam. Walau hakikatnya aku masih bertungkus lumus memutihkan watak itu. Moga Allah permudahkan segalanya. Amin Ya Rabb. Ku damba sebuah istiqamah yang bertakhta terus di kerajaan hati. Pandangan yang kaku dari mata ini kadangkala membuatkan ku tenggelam di sebalik keriuhan suara gurau senda teman-teman. Sayu seketika----

Kala ini, ku renung skrin. Terpandang wajah-wajah tersayang yang menghiasinya. Makin bertambah lagi sayu yang beraja di hati. Mak yang ku cintai, Abah yang ku kasihi, Adik yang ku rindui. Moga kalian sentiasa dilimpahi kasih sayang Illahi.

Namunku tahu walau sayu ini merantai jiwa tapi ia nikmat. Dari Allah yang mewujudkan rasa sayu itu. Kerana Allah sedang mentarbiah hatiku nan satu ini.

Ya Rabbana, semoga mangsa-mangsa wabak yang menular ini tenang di sisiMu. Hanya Engkau yang paling berhak menentukan setiap sesuatu.

Wallahualam..








Selasa, 11 Ogos 2009

ketulusan cinta bonda

Assalamualaikum w.b.t

Segala puji buat pemilik segala kejadian serta selawat dan salam buat kekasihNya, Muhammad S.A.W. Juga bisikan penuh kerinduan pada Ramadhan. Alhamdullilah, hujung minggu lps berkesempatan pulang sebentar jenguk mak dan abah. Tapi.....kasihan adik, cutinya di tangguhkan atas sebab-sebab yg tak dapat dielakkan. Cetusan rasa ini ku zahirkan buat bondaku. Azizah ...


Bonda
kali ini ku berjaya membuatmu serba salah
serba salah bila ku lihat mata sayumu itu
ku tahu di hatimu menyimpan berjuta rasa
walau bonda selindungkan ia disebalik senyum kasihmu itu





Bonda
andai bonda tahu
bondalah sebaik-baik murabbi
sinar wajahmu
tak dapat bonda nafikan lagi
semua sudah mengakuinya
namun bonda tetap berpegang
berpegang pada
ketinggian dan keagungan kalimah Ilahi

Bonda
tidurmu hanya kerana ia perlu
tiap waktu bonda selalu dekat dgn ayat-ayat Allah
bonda sentiasa kirimkan hadiah buat kami
hadiah buat roh-roh kami
hadiah yang amat suci
dari warkah-warkah cinta Illahi
betapa tulusnya cinta bonda

Bonda
hati kerdil ini
ingin benar menjadi sepertimu
memiliki ketulusan cinta sepertimu
amat tulus kerana tidak pernah meminta balas

Bonda
walau dunia ini bukan milikku
aku benar-benar bahagia
kerana
Allah kurniakan bonda buat ku
ketulusan cinta bonda lebih besar dari isi dunia

Ya Rahman,
ku mohon dengan kebesaran kalimahMu
suburkanlah cintaMu di hati bonda
kerana ku tahu hanya cintaMu
yg membina ketulusan cinta bonda

Terima kasih Ya Rahim,
kerana mengizinkan ku
menumpang teduh di bawah kasihMu
yg Kau zahirkan dari kasih sayang bondaku.






MUHASABAH CINTA


Muhasabah Cinta
Album :
Munsyid : EdCoustic
http://liriknasyid.com


Wahai... Pemilik nyawaku
Betapa lemah diriku ini
Berat ujian dariMu
Kupasrahkan semua padaMu

Tuhan... Baru ku sadar
Indah nikmat sehat itu
Tak pandai aku bersyukur
Kini kuharapkan cintaMu

Reff. :
Kata-kata cinta terucap indah
Mengalun berzikir di kidung doaku
Sakit yang kurasa biar jadi penawar dosaku
Butir-butir cinta air mataku
Teringat semua yang Kau beri untukku
Ampuni khilaf dan salah selama ini
Ya ilahi....
Muhasabah cintaku...

Tuhan... Kuatkan aku
Lindungiku dari putus asa
Jika ku harus mati
Pertemukan aku denganMu

Back to Reff.






Rabu, 5 Ogos 2009

menghitung kerinduan

Assalamualaikum w.b.t

Segala puji buat pemilik alam dan selawat buat kekasihNya, Muhammad Rasullullah.

15 Syaaban sudah memberi salam. Buku catatan sudah berganti lagi. Semoga kelak kita dari kalangan yang menerima buku catatan itu dengan tangan kanan.

Bermakna!!!

Semakin hampir hari untukku hitung kerinduan terhadap ramadhan. Di sana sini sedang menyebut kehadiran ramadhan. Ahlan Wasahlan Ya Ramadhan.




Semoga akan tercapai segala yang direncanakan buat ramadhan kali ini. Insyaallah, semoga Allah memberi izinNya.

Wallahualam






Sabtu, 1 Ogos 2009

akhirnya ketemu juga

Assalamualaikum w.b.t

Selawat dan salam penuh kerinduan buat pemimpin terulung Muhammad Bin Abdullah.

Alhamdulillah ku panjatkan kesyukuran, kerana tika ini aku masih mampu lihat zahir senyumanku di cermin..

Jam kala ini menunjukkan tepat pukul 3.10 pagi.

Seperti minggu sebelum ini, aku hanya tinggal berdua saja dgn housemate. Rakan sebilik aku dan rakan sebilik Masni pulang ke pangkuan bonda dan ayahanda masing-masing. Sebenarnya secara peribadi agak pelik buat diri kerana kebiasaan sem-sem yang sudah, aku antara yg rajin balik. Hmmm...mungkin buat masa ini ada beberapa perkara yg perlu aku tumpukan dahulu di kampus sebelum menimbang-nimbang tarikh yg sesuai utk redakan kerinduan pd wajah bonda dan ayahanda.



Yang sebenarnya aku baru sahaja selesaikan buku istimewa ini. "catatan hati nik nur madihah''. Sebelum ini ada pasang niat nak beli utk dibaca dan jadikan koleksi peribadi. Akhirnya ketemu juga buku ini. Bukan aku yg mencarinya di kedai, tapi ada sahabat sekuliah yg menjualnya malam semalam semasa menghadiri kuliah ganti. Buku ini benar-benar buat aku rasa seram sejuk....semoga Allah sentiasa melindungi adik Nik Nur Madihah dgn kekayaan rahmatNya...amin Ya Rabb. Aku dah janji dgn adik nak bagi dia baca kalau dia pun balik cuti nanti.


Lepas ku selusuri buku ini, terasa ringan beban di kepala, terus terukir senyuman di hati dan zahir wajah. (^_^)

Owh ye, hmmm...menyebut kembali tentang balik kampung. Ada sesuatu yg ingin aku ubah (hakikatnya kembali pd asal). Semoga Allah izinkan aku utk lebih istiqamah dgn imej itu. Amin Ya Rabb.

p/s: tapi tarikh nak balik pun aku tak dapat nak rangka lagi. Moga dipermudahkan oleh Yang Maha Mengetahui.


Wallahualam