"Wahai Tuhanku, jadikanlah daku orang yang mendirikan solat dan demikian juga zuriat keturunanku. Wahai Tuhan kami, perkenankanlah doa permohonanku" [Ibrahim : 40]

"Patutkah manusia menyangka bahawa mereka akan dibiarkan dengan hanya berkata "kami beriman", sedang mereka tidak diuji (dengan sesuatu cubaan)?" [al-Ankabut :2]



Sahabatku

Rabu, 30 September 2009

si pemalas

Suatu hari ketika Imam Abu Hanifah sedang berjalan-jalan melalui sebuah rumah yang jendelanya masih terbuka, terdengar oleh beliau suara orang yang mengeluh dan menangis tersedu-sedu. Keluhannya mengandungi kata-kata, "Aduhai, alangkah malangnya nasibku ini, agaknya tiada seorang pun yang lebih malang dari nasibku yang celaka ini. Sejak dari pagi lagi belum datang sesuap nasi atau makanan pun di kerongkongku sehingga seluruh badanku menjadi lemah longlai. Oh, manakah hati yang belas ikhsan yang sudi memberi curahan air walaupun setitik."

Mendengar keluhan itu, Abu Hanifah berasa kasihan lalu beliau pun balik ke rumahnya dan mengambil bungkusan hendak diberikan kepada orang itu. Sebaik sahaja dia sampai ke rumah orang itu, dia terus melemparkan bungkusan yang berisi wang kepada si malang tadi lalu meneruskan perjalanannya. Dalam pada itu, si malang berasa terkejut setelah mendapati sebuah bungkusan yang tidak diketahui dari mana datangnya, lantas beliau tergesa-gesa membukanya. Setelah dibuka, nyatalah bungkusan itu berisi wang dan secebis kertas yang bertulis, " Hai manusia, sungguh tidak wajar kamu mengeluh sedemikian itu, kamu tidak pernah atau perlu mengeluh diperuntungkan nasibmu. Ingatlah kepada kemurahan Allah dan cubalah bermohon kepada-Nya dengan bersungguh-sungguh. Jangan suka berputus asa, hai kawan, tetapi berusahalah terus."

Pada keesokan harinya, Imam Abu Hanifah melalui lagi rumah itu dan suara keluhan itu kedengaran lagi, "Ya Allah Tuhan Yang Maha Belas Kasihan dan Pemurah, sudilah kiranya memberikan bungkusan lain seperti kelmarin,sekadar untuk menyenangkan hidupku yang melarat ini. Sungguh jika Tuhan tidak beri, akan lebih sengsaralah hidupku, wahai untung nasibku."
Mendengar keluhan itu lagi, maka Abu Hanifah pun lalu melemparkan lagi bungkusan berisi wang dan secebis kertas dari luar jendela itu, lalu dia pun meneruskan perjalanannya. Orang itu terlalu riang sebaik sahaja mendapat bungkusan itu. Lantas terus membukanya.

Seperti dahulu juga, di dalam bungkusan itu tetap ada cebisan kertas lalu dibacanya, "Hai kawan, bukan begitu cara bermohon, bukan demikian cara berikhtiar dan berusaha. Perbuatan demikian 'malas' namanya. Putus asa kepada kebenaran dan kekuasaan Allah. Sungguh tidak redha Tuhan melihat orang pemalas dan putus asa, enggan bekerja untuk keselamatan dirinya. Jangan….jangan berbuat demikian. Hendak senang mesti suka pada bekerja dan berusaha kerana kesenangan itu tidak mungkin datang sendiri tanpa dicari atau diusahakan. Orang hidup tidak perlu atau disuruh duduk diam tetapi harus bekerja dan berusaha. Allah tidak akan perkenankan permohonan orang yang malas bekerja. Allah tidak akan mengkabulkan doa orang yang berputus asa. Sebab itu, carilah pekerjaan yang halal untuk kesenangan dirimu. Berikhtiarlah sedapat mungkin dengan pertolongan Allah. Insya Allah, akan dapat juga pekerjaan itu selama kamu tidak berputus asa. Nah…carilah segera pekerjaan, saya doakan lekas berjaya."

Sebaik sahaja dia selesai membaca surat itu, dia termenung, dia insaf dan sedar akan kemalasannya yang selama ini dia tidak suka berikhtiar dan berusaha.
Pada keesokan harinya, dia pun keluar dari rumahnya untuk mencari pekerjaan. Sejak dari hari itu, sikapnya pun berubah mengikut peraturan-peraturan hidup (Sunnah Tuhan) dan tidak lagi melupai nasihat orang yang memberikan nasihat itu.
Dalam Islam tiada istilah pengangguran, istilah ini hanya digunakan oleh orang yang berakal sempit. Islam mengajar kita untuk maju ke hadapan dan bukan mengajar kita tersadai di tepi jalan.

Selasa, 29 September 2009

aura bahagia

Assalamualaikum w.b.t

Syukur buat Yang Esa, kerana masih dapat bersua. Selawat dan salam buat pejuang terhebat. Muhammad Rasullulah.


Keindahan ramadhan telah pergi meninggalkan kita, syawal pula masih diraikan. Namun raya kali ini seakan telah mula berubah. Aku pun kurang pasti apa yang berubah. Ya, banyak yang berubah. Aku tidak lagi sakan shopping itu dan ini utk raya. Cuma seadanya. Itu bagus, kerana tiada pembaziran dan sekadar yg perlu sahaja. Em....diam tak diam...raya kali ni raya last aku dapat beraya dgn kak lina secara solo..hehe..yela, raya akan datang dia dah berdua pula. Sedikit sebanyak mesti ada yg berubah...suasana....

Em...atas sebab itu juga aku pula yg telah di attack..huhu...elok2 aku tak berapa pikir, last2 terpikir juga bab itu..huhu...takpe2...sekarang, dah tak pikir sangat...hehe...

Semalam, hari ahad....jiha datang beraya...maaf ye jiha...seadanya sahaja....syukran sebab sudi datang jenguk teratakku ini...hehe...macam2 cerita ada....ada beberapa cerita yang mengusik jiwa...ish3...

Oleh itu, sesuatu telah berlaku malam tadi......aku cuba sedaya mungkin utk tidak melakukan perkara2 yg akan buat aku menyesal nanti....aku cuba...aku harap moga Allah sentiasa ada di hati dan jiwa kami...

Pagi tadi, masuk2 kuliah ada teman menegur....mungkin dia senang melihat air mukaku yg kembali ceria....moga akan ceria2 selalu...

Ptg tadi, ada beberapa aura bahagia sedang mengelilingi aku...yela...bila kawan-kawan bahagia..aku pun bahagia sama tau...(^_^)

Aku mohon pada pemilik segala kebahagiaan...Ya Rahman....agar limpahkan kebahagiaan buat kami semua ... amin ya rabb.

Isnin, 28 September 2009

terperangkap dlm huruf

huruf kembali menari
rangkaian A kembali menghantui
kini makin menggila

mana mungkin ku ukir huruf A
dgn jiwa
jika hakikatnya
dari dulu
masih hanya huruf F
walau bukan serupa
tapi masih lagi berwakilkan huruf F
rangkaian huruf F yang masih ku gengam
kadang2 ku lihat
huruf F amat indah
amat sempurna
kenapa mesti huruf F juga yg dilihat mata?
ku gengam!!!
dek kerana mengengam sepenuh jiwa
ia hancur, di genggamanku

pena gemar menari tatkala
huruf F melagukan bait2 syair
namun pena sering patah
diganti
patah lagi
diganti
dan diganti lagi

setiap penutup tarian pena
kerapkali disempurnakan
huruf akhir ini
rangkaian huruf Z
selalu mengundang teka teki
pena kadang2
kaku, dakwatnya beku

Arghhh..
terperangkap semula di dalam timbunan huruf2 itu
yg punya pelbagai keindahan
namun seringkali menitiskan air mata di hujung pena

Oh ya
pena juga boleh mengira
mari kita jalinkan huruf dan nombor agar sekata
rangkaian A kini 8
A,A,A,A,A,A,A,A
kutafsirkan ia akan terus menggila!!!
rangkaian F kekal 5
F,F,F,F,F
kekal kerana penaku sering patah!!!
rangkaian Z masih sukar ditambah
hanya 2
Z,Z
kerana penaku kaku
dakwatnya beku



jangan gusar wahai hati
pena itu tidak salah
cara si tuan pena yang salah mengalunkan rentak mata pena
bawalah pena ke lautan kalimah2 suci
disitu hati bakal sejuk, damai

kerana dakwat pena tak kan pernah beku
pena tak tegar utk patah
kerana lautan kalimah2 suci ilahi
takkan pernah habis
kerana laut itu sendiri tunduk dan patuh pada Ilahi

damailah wahai hati


Rabu, 16 September 2009

salam aidilfitri buatmu


Assalamulaikum...w.b.t

di kesempatan yang amat terhad ni
nak ucap salam lebaran buat sesiapa yg lalu kat blog ini (^_^)

baru balik dari kelas
tiba2 kena mengajar..huhu
takpe2 sudahku cuba sedaya yg mungkin

huhu
sekarang 4.39 p.m
nak gerak kol 6 p.m
tp 1 barang pun tak kemas ag huhu

apa2 pun sudah selesai assignment yg perlu dihantar sebelum raya
program n assignment selepas cuti raya pula menanti

semoga dipermudakan Allah
Insyaallah

ku mohon ampun dan maaf
atas segala luah rasa
tutur bicara yg mengguris jiwa

jumpa lagi
di sesi lain

kullu am waantum bikhair (^_^)

Selasa, 15 September 2009

MENGEMIS KASIH

Mengemis Kasih-Raihan

Tuhan dulu pernah

Aku menagih simpati

Kepada manusia yang alpa jua buta


Lalu terheretlah aku dilorong gelisah

Luka hati yang berdarah

Kini jadi parah


Semalam sudah sampai

Kepenghujungnya

Kisah seribu duka

Ku harap sudah berlalu

Tak ingin lagi ku ulangi kembali

Gerak dosa yang menghiris hati


Tuhan dosaku menggunung tinggi

Tapi rahmat-Mu melangit luas

Harga selautan syukurku

Hanyalah setitis nikmat-Mu di bumi


Tuhan walau taubat sering kumungkir

Namun pengampunan-Mu

Tak pernah bertepi


Bila selangkah kurapat pada-Mu

Seribu langkah Kau rapat padaku

Isnin, 14 September 2009

jgn bimbang ye, sy ok ni

Assalamualaikum w.b.t

Hari ni dah 24 ramadhan dah kan? kejap je......rindunya....entah sempat jumpa ramadhan akan datang ke tidak....Syukur ke hadrat ilahi atas segala apa yang telah diberi buat kita selaku hambaNya. Yang suka mahupun duka, hakikatnya segala2Nya milikNya. Ada hikmah di sebalik setiap yang berlaku.

Diajukan lagi soalan yang sama...."kenapa sedih je ni?"

Eh, bila la masanya aku bersedih ek? jgn bimbang ye kwn2 dan yang mengambil tahu. jangan bimbang, saya ok ni. Hakikatnya saya happy dan tenang tika ini. Cuma mungkin kerana kesihatan diri yg kurang baik dan timbunan tanggungjawab selaku siswi yg membuatkan sy agak keletihan. Untuk menjimatkan tenaga, saya kurangkan bercakap. Itu sahaja....Tiada kaitan dgn baju yang saya pakai. Dah lama teringin nak ada baju yg saya pakai hari ini. Dari jaman sekolah lagi...hehe....

Jangan bimbang ye kwn2 dan yang mengambil tahu. Doakan sahaja saya sihat segera. Tunggu sahaja saya menyakat kamu nanti hehe



Em, tapi ada sesuatu yang saya agak terkedu dan hilang kata-kata tadi. Seharusnya jika hendak menegur atau memberi semangat sekali pun. Lihatlah persekitaran, samaada sesuai atau tidak melontarkan kata-kata teguran. Barangkali yang mendengar itu akan semakin jatuh semangatnya dek kerana malu ditegur di hadapan ramai.

Saya mohon ampun dan maaf buat sahabat2 yg sy sayangi. Saya sayang anda semua. Tiada apa yang saya sedihkan di dalam hati. Melainkan sedih melepaskan ramadhan pergi. Itu sahaja. Kerana ramadhan kali ini amat bermakna buat diri ini. Hanya Dia yang tahu. Maaf seribu maaf.

Mungkin ada yang dah rindu nak lihat saya lincah menyakat.(perasan je kn sy ni? hehe). Doakan kesembuhan saya ye. Insyallah, dalam proses ni.

p/s : tiket train mlm rabu....ngeee~~~

Ahad, 13 September 2009

tag dari irtiyah

Assalamualaikum...

hihi...kene tag la pulak :P

baca ulasan tntng sy di blog irtiyah td....mmg ada betul nye huhu

1. Anda rasa anda hot?
Tak walaupun;
:: suhu badan sy agak panas sekarang dan boleh di kategorikan demam huhu ::

2. Upload gambar kesayangan anda.





poyonye la letak gmbr kartun kan??? hehe..ye la..nak letak gmbr family tp bukan utk tatapan umum...so...sy letak je gmbr kartun ni...CINTA BUAT ZAUJ (perasan je kn? :P)

3. Kenapa anda suka gambar ini?
sebab sweet n emm....cute (^_^)


4. Bila kali terakhir anda makan pizza?
masa birthday linda n kak ida (semester lepas)huhu

5. Lagu terakhir anda dengar?
mu'allim-sami yusuf

6. Apakah yang anda buat sambil selesaikan tag ini?
sedang berjuang siapkan rph (taip dlm jawi) smbil menahan sakit (gastrik)

7. Selain dari nama anda sendiri, anda suka dipanggil?
che' fat. kwn2 masa form 6 dulu panggil saya dgn nama ni...

sekian terima kasih...sy telah membayar hutang tag ngeee~~~

award dari ukhti shauqah mujahidah


Anugerah ini adalah daripada ukhti syauqah mujahidah....kwn yg belum pernah bersua muka (^_^).syukran ya ukhti

Untuk anugerah kali ini , ada beberapa perkara yang perlu dilaksanakan.

1 > kena letak 5 fakta menarik tentang pemberi award.

Erm , nak letak apa ye...

-> anti seorang yg agak misteri, tapi benar hehe
-> seorang yang berani dan tak mudah putus asa utk menjadikan setiap hari lebih baik dari
semalamnya
->seorang makcik yg sweet pd anak-anak buah hehe
->seorang muslimah yg solehah insyallah
->seorang yg amat menjaga ukwahfillah

2> Kena nyatakan 10 fakta tentang diri sendiri

Erm , secara ringkas je la ye

-> masih bergelar siswi ukm fakulti pend (pend islam)
-> akan melangkah umur ke 22 beberapa bln lg (udah tua dah hehe)
-> ank sulong dr 2 adk beradik
-> adkku perempuan (^_^)
-> sy seorang yg berketurunan jawa (^_^)
-> sy syg segamat (^_^)
-> sgt suka menyakat kwn2 n buat lawak huhu
-> sy akan jadi seorang yg pendiam bila sy byk berfikir ;p
-> sy akan berjalan (jln kaki) semahunya (rela tak naik bas), atau basuh baju lelama kalo sy nak lepaskan geram or tension huhu


Dan yang terakhir , kena beri award ini kepada 10 orang..

1. my lovely aunty irtiyah
2. ukhti jiha
3. ukhti ieya
4. ukhti siah
5. ukhti syida
6.ukhti rosniza
yg lain2 pandai2 la ambil sendiri ye..hehe..sowie

award dari my lovely aunty (^_^)



1. Award Untuk Rakan Blogger
2. Love'ly Blogger Award

Saya dapat dari irtiyah.
maaflah, baru sekarang dapat buat entri ni.ampun2 hehe

Saya hendak menyebarkan kepada semua yang pernah meninggalkan komen di entri atau erti kata lain, semua rakan blogger yang telah jadi link saya.


Mereka yang saya nak beri awards ini ada disenaraikan di bawah.

ukhti jiha
ukhti ieya
ukhti syauqah mujahidah
ukhti norsiah :P
ukhti rosniza
akhie putra aiman
akhie afzan

dan kepada sesiapa yg sudi nak ambil award ni. tapi jgn lupa tgglkan komentar anda dulu sebelum mengambilnya ya (^_^)

Apa yang anda perlu lakukan ialah;

1. Buat Posting tentang Award ini.
2. Linkkan pemberi awards ini di entri itu.
3. Bagi para sahabat yang belum jadi Follower atau Bertukar Link, harap menjadi Follow atau bertukar link dengan saya.
4. Copy-paste Image diatas.
5. Sebelum ambil jangan lupa tinggalkan komentar di entri ini.

Bagi sahabat yang belum tahu makna Award, sedikit gunanya...
1. Menambah mempererat jalinan Blokwalking.
2. Menambah jaringan link di web mesin pencari berita.
3. Cepat menambah tingkat Page Rank, baik dari Google, yahoo, msn, alexa atau yang lain.

Sekian terima kasih.

Sabtu, 12 September 2009

keinginan manusia dan sahabat berhati cantik

Assalamualaikum

Limpahan syukur buat ilahi kerana kita masih berkesempatan menikmati ramadhan yang terbuka luas segala keberkatan. Selawat dan salam buat pemimpin terunggul sepanjang zaman.

Hari ini memang penat, dan hampir-hampir kecundang puasaku.huhu...tapi silap ku sendiri. Teman-teman teruja nak mencari beberapa keperluan raya yg mereka ingin bebeno nak beli...hehe. Masa plan2 semalam, aku dah tahu dah...aku takkn beli apa2 pun nnt. Ye, ternyata benar!!! Tadi aku tak beli apa2 pun....sejauh itu kami berjalan....tapi 1 barang pun aku tak bawa pulang....takpe2 hajat kat hati ni cuma nak realisasikan keinginan teman-teman dan hanya untuk melihat2 tempat org....lagi pula sifat berjimat aku semester ini berhasil....berkat suara amaran mak, yang sering terngiang2 di kala aku sedang cuba2 membeli belah hehe :P

Masyaallah.....di sebabkan keinginan.....ramai juga yang sanggup tolak-menolak antara 1 sama lain....ish3...beristighfar aku di buatnya....terkedu bila ditolak dan di himpit dalam lautan manusia siang tadi....itulah keinginan manusia...kan??? sanggup berbuat apa cara pun utk mendapatkan apa yg diingini....kadang-kadang usaha untuk mencapai keinginan tu dengan menindas manusia-manusia lain yang tak berdosa..

Semasa menunggu komuter yang amat-amat lambat....aku terpandang pada dua lelaki di seberang ruang sana. Khusyuk aku memerhati.....kerana cuba memahami....teman di sebelah pelik benar tengok aku senyap je masa tu (penat le kene bersesak-sesak tadi hehe)...

Apa yang sy perhatikan pada dua lelaki tadi ye? hihi

Aku lihat, yang seorang sedang khusyuk mendengar.....mendengar bait-bait curahan rasa dari temannya yang seorang lagi....gembira dan rancak benar perbualan mereka tu. Walaupun tanpa sedikit suara pun. Kerana teman yang sedang rancak berbicara itu, hanya mampu berbicara dengan bahasa isyarat. Kagum aku melihat mereka berdua...seronoknya jika kita memiliki sahabat yang setia mendengar bual bicara kita walau tanpa suara. kan?


Kerana persahabatan itu berteraskan kasih sayang, ukhwah, berinteraksi, mengerti, mendengar, senyum, tawa, gembira, menangis, duka, ketawa, sedih, jujur, ikhlas-----sabar-----


Kadang-kadang aku lihat manusia yang memiliki hampir segalanya....amat payah menghargai persahabatan....melihat teman baik(secara zahir) longlai melangkah...hanya di pandang sepi tanpa pertanyaan "ambil berat"...ish3 apa lah nasib badan huhu

Takpe2, persahabatan juga bukan hanya utk menerima, tetapi memberi....dengan hati yang ikhlas...biarlah temanmu itu tidak punya rasa membalas persahabatan yg kau hulur....kerana Allah sentiasa tahu menilai keikhlasan hatimu yang cantik itu (^_^)

Ramadhan masih ada bakinya....perlu bertungkus lumus dan lipat gandakan peluang yang masih berbaki ini....

p/s: tadi nmpk ramai yg dah angkat beg balik raya, aku n kwn2 seangkatan masih bertungkus lumus dgn kelas dan pembentangan2 + assignment2 penting..takpe2....berusaha!!!! (^_^)

Wallahualam

Jumaat, 11 September 2009

kala ini

kala ini
hakikatnya hati sedang tenang
syukur padaMu Illahi

walaupun kala ini
ada hati insan-insan tertentu yg sedang menduga
jangan cepat melatah!!!

membuat pilihan itu perlu
tapi biarlah
Allah sahaja yg menentu

kala ini
walau bisa membaca hati insan-insan itu
terasa ingin ku tutup mata
tidak mahu membaca hati mereka

kerana impaknya
kadangkala membuatkanku terfikir
walau sejenak

yang sejenak itu lah
yg sebenarnya mampu membunuh ketenanganku
dalam diam

jadi
ku akhiri
cerita kala ini
dgn hanya menutup mata
dari membaca hati mereka

maaf andai kali ini
aku membisu
kerana aku lebih rindu pada cinta Rabbku


wallahualam


Isnin, 7 September 2009

sepatutnya 3, tapi 2

Assalamualaikum w.b.t

Syukur kehadrat illahi aku masih disini..masih lagi bernafas...atau barangkali mendapat nafas dan aura baru....selawat dan salam buat nabi junjungan Nabi Muhammad S.A.W

Macam-macam yang berlaku dan melanda diri ini. Terutamanya pada sepanjang minggu lepas..iaitu sabtu (5/9/09), ahad (6/9/09) dan hari ini (7/9/09) walaupun hakikatnya hari ini masih belum tahu apa kesudahannya.

----Satu----

Sepanjang minggu lepas, aku dan rakan-rakan seperjuangan berhempas pulas membuat latihan dan persiapan menjelang pertandingan di festival kesenian islam (FEKIS 09) di bawah kursus pengurusan ko-k yg merupakan acara ke empat.klik di sini

Boleh dikatakan hampir sepanjang minggu lepas semua org tak cukup tidur dan letih.

Namun semasa malam sesi raptai pertama diadakan (3/9/09), ada insiden yg aku tak jangka. Atau mungkin aku yg terover sensitif dan kurang profesional????? Buat pertama kalinya aku terpaksa tumpahkan air mata. Walaupun hanya fani yg nmpk aku nangis masa tu. Tapi ada jugak insan-insan perihatin yg touching.hehe....maaflah...lepas je insiden tu, hati aku jd confius....bukan tak tenteram tapi seakan amat berserah pada Allah. Mujur ada teman-teman (fani, jamilah, hajar,aizat) aku bangkit untuk tidak terus mengalah!!! berusaha!!!


Malam raptai penuh pula diadakan, masing-masing teruja dan all out..hehe...group kami sayang nak tinggalkan pentas.Ish3...pukul 3.30 pagi baru beransur balik ke kolej. Letih tak payah kata la, tengok muka je dah tahu ngeee~~~

Tiba lah hari pertandingan (5/9/09). Walaupun tak dapat johan, tapi seronok sebab team work yg berkesan. (^_^)

Namun sebelum majlis bermula, air mata kedua tumpah lagi...ish3 apa kena ntah mata aku ni kene servis ni...huhu

--------------------------------Selesai sudah 1 babak--------------------------------------

----dua----

Berusaha dan terus berusaha!!! walaupun baru balik program dari siang sampai menjelang waktu berbuka puasa. Namun ada pula misi kedua yang perlu di selesaikan. (6/9/09 )ada majlis iftar....malam menjelang iftar, masih ada 1 dua perkara penting yang belum selesai...hati mula berdebar kencang.

(6/9/09) telah menjelang tiba, sedaya upaya aku cuba menenangkan diri....berhasil!!!


------4.30ptg-----,

sedang asyik membuat persiapan terakhir sebelum majlis iftar ptg itu....tiba-tiba hp berbunyi....kelam kabut benar suara di hujung talian....(aku tak faham kenapa). Lepas panggilan hp diputuskan, baru aku perasan ada masej masuk dlm inbox. haaa???? ada org sabotaj???? ish3 bulan2 puasa ni pun ada lagi org yang tak sayang pahala.


Aku terduduk, rakan-rakan lain dah bimbang. Takut benar aku tension.... hehe..tq kawan-kawan. Mujur ada tindakkan cepat mencantas sebaran fitnah tu....

Dan akhirnya majlis kami on macam yang di rencanakan. Alhamdulillah....syukur ke hadrat illahi. Air mata yg tertumpah dua kali sebelum ni dah dilap dengan deretan senyuman dan ucapan tahniah.(^_^)

--------------------------------Selesai sudah 2 babak--------------------------------------

----tiga----


7/9/09 sepatutnya aku ade kelas micro teaching pagi ni. Ye, memang hari ini hari cuti...tapi kami dah janji nak ganti kelas.....sedang aku khusyuk menyelesaikan sentuhan persediaan untuk mengajar pagi ni.... tiba-tiba aku rasa macam lain macam....

0h...tidakkkk!!!!

Tu la sapa suruh minum air gas malam tadi??? suara perut menjawab....ala...."ter" minum la masa bungkus2 lauk mlm td..huhu padahnya, aku tak dapat nak pergi kelas pagi ni....patutnya 3 perkara penting akan selesai menjelang esok...tapi 2 je yang Allah izinkan...maksudnya aku kene lipat gandakan persediaan utk next micro teaching.

Dan!!!!

Jangan nak "ter"minum atau termakan mende2 yg leh buatkan gastrik kat perut ni tak reti duk diam2...huhu Semoga Allah permudahkan urusan, kurniakanlah kesihatan yg baik. Dan moga2 ramadhan yg berbaki ini mampu mentarbiyah lagi hati ini. Amin..Insyallah..




p/s : 1-Byk lagi assignment yg setia menanti, jumaat ni ade mid exam (doakan ye).
2-Untuk sahabat yg baru kembali ke bumi ukm ni.....selamat kembali dan selamat berjuang
juga.(^_^)

Wallahualam




Khamis, 3 September 2009

suara hati

suara hati
ingin benar menjerit semahunya

telahku rencanakan
telahku usahakan
telahku korbankan
sedaya yg ku mampu

namun aku akui
banyak perkara yg masih baru buat diri ini

benar kata org
pengalaman mengajar kita
utk melaksanakan sesuatu dgn lbh baik
"pengalaman mengajar kita erti kehidupan"

pengalaman yg agak pahit ini
1 hari nanti amat membantu aku
jadi
tabahkan hati wahai diri!!!

beberapa ketika yg dulu
aku larikan diri dari pengalaman sebegini

wahai diri!!!
ingat!!!
menyelesaikan masalah bukan dgn melarikan diri
tapi
dgn berani menghadapinya

suara hati
berkata lagi
tika inilah baruku lihat dgn hati
yg mana kwn
yg mana teman
yg mana sahabat

tika inilah baruku lihat dgn hati
hanya ALLAH yg mampu mengubah segalaNya
takdir milikNya

maaf teman seperjuangan
andai di medan ini
salah dan silapku menggunung tinggi
ku tahu kau mengerti

tika ini
saat genting
untuk memastikan jentera minda dan jiwa
gerak seiring
seimbang

setiap masalah ada penyelesaiannya
berusaha + tawakal

allahummayasir wala tuassir

wallahualam