"Wahai Tuhanku, jadikanlah daku orang yang mendirikan solat dan demikian juga zuriat keturunanku. Wahai Tuhan kami, perkenankanlah doa permohonanku" [Ibrahim : 40]

"Patutkah manusia menyangka bahawa mereka akan dibiarkan dengan hanya berkata "kami beriman", sedang mereka tidak diuji (dengan sesuatu cubaan)?" [al-Ankabut :2]



Sahabatku

Selasa, 1 November 2011

Belajar dan Mengajar. Mengajar untuk Belajar

Assalamualaikum w.b.t

Selawat dan salam buat kecintaan seluruh ummat, Nabi Muhammad s.a.w

Salam rindu buat semua ^___^ Lama menyepi dari ruangan kesayangan ini hehe. Menunggu saat 1 Nov 2011 untuk mencoretkan sesuatu di sini. Bukan kerana susunan nombor pada tarikh yang cantik. Tapi, kerana hari ini adalah hari tamatnya kontrak mengajar ku di sekolah yang kedua. Alhamdulilah...Akhirnya, berjaya juga mengharunginya ^___^

Nak berkongsi sedikit pengalaman ku di kedua-dua buah sekolah, tempat ku mencurah bakti. Bak kata orang "sharing is caring" ^___^. Jika nak di analisa, ini merupakan sekolah yang kedua dan yang ketiga diri ini bergelar guru secara rasmi. Yang pertama, di sekolah tempatku berpraktikal. ^___^ rindu mereka di sana. Alhamdulillah, masih bersillaturrahim dengan mereka ^___^ Moga kalian di Sepang sana sentiasa dalam limpahan Rahmat, Redha dan Kasih Sayang Allah. Insyaallah.

Pengalaman pertama : Sekolah Rendah ^___^
Sekadar perkongsian. Realitinya, diri ini masih lemah jika berhadapan dengan anak-anak kecik seusia sekolah rendah. Maksudnya, kalau bercakap dengan mereka daku akan menjadi seorang yang tersangat lembut. Sehingga ada yang akan cepat terkecil hati kalau tiba-tiba daku meninggikan sedikit suara. huhu. Yang sebetulnya, perlu ada sikap tegas supaya mereka lebih berdisiplin. TAPI.............DAKU NI TAK SAMPAI HATI ....Rasa macam nak peluk je setiap pelajar yang merajuk tu. Tapi kalau dah manja sangat bila masa pulak lah mereka nak fokus belajar. hehe. Namun, Allah lebih tahu apa yang terbaik buat setiap makhluk-Nya. Jodohku untuk berkhidmat di situ cuma 2 minggu sahaja. Alhamdulillah....Ku lipat kemas pengalaman di sana sebagai nilai tambah buat diri andai punyai anak-anak kecil sendiri ^___^



Tapi, sejujurnya mereka semua sangatlah comel. Bila tak bawa buku, pandai dia menjawab untuk elak kena marah. Nak marah, memang tak jadi sebab comel sangat haha =P..Setiap kali keluar dari pagar sekolah untuk singgah kejap kat rumah nenek, mesti mereka berebut-rebut sambil melambai tangan dan memanggil-manggil 'cikguuuuuuuu' ...haha comel! ^___^. Yang paling lucu ialah bila adik-adik saudaraku asyik tersasul...selalu panggil 'kakak'....tiba-tiba kena panggil cikgu...^___^ Oh ye, lupa plak nak cerita. Kebetulan, sekolah ni adalah sekolah di kampung sendiri. Tiada dalam perancangan, tapi ku yakin setiap apa yang Allah aturkan bukan sia-sia ...pasti ada hikmah ^__^

Pengalaman kedua : Sekolah Menengah ^___^
Alhamdulillah, sepanjang Ramadhan dan awal bulan Syawal Allah beri peluang untuk menghabiskan sepenuh masa hanya di rumah. Teman mak siapkan baju-baju tempahan dan buat persiapan aidilfitri ^__^. Setelah puas bercuti semula di rumah selepas 2 minggu bekerja, takdir-Nya membawa diri ini ke sebuah sekolah menengah berdekatan rumah kami. Pada mulanya, situasi agak menguji kerana perlu berhadapan dengan sebuah kelas Peralihan. Mereka memang teramat nakal. Boleh dikatakan kebanyakkan guru membawa rotan ke kelas. Tapi ku pujuk-pujuk hati dan ku yakini diri bahawa ada cara yang lebih berhikmah untuk mengatasi mereka. Alhamdullilah, aku tidak pernah membawa rotan sepanjang mengajar di sana. Akhirnya, para pelajar yang nakal bertukar perangai. ^___^ Walaupun mereka kurang faham dan fasih berbahasa melayu sedangkan daku perlu mengajar matapelajaran bahasa kepada mereka, namun ku lihat akhirnya mereka yakin untuk mengikuti sesi P&P dengan lebih rela. ^__^

[Pada minggu-minggu terawal]
Hamba Allah :"Saya yakin, kamu semua mampu dapat 'A' dalam subjek ini. Dengan syarat, kamu perlu fokus dan jangan banyak bermain ketika belajar"
Mereka :'A'? (sambil menyebut seakan-akan huruf E) 'A' for Elephant ke cikgu? (jawab mereka sambil ketawa berdekah-dekah)
Hamba Allah : Eh, bukan Elephant. 'A' for Apple. Tersenyum.
dan
[Pada minggu-minggu terakhir]
Hamba Allah : "Seperti yang saya pernah beritahu kamu semua sebelum ini. Kamu semua sebenarnya mampu untuk dapat 'A' dalam subjek ini. Yang penting, perlu lebih banyakkan ulangkaji dan latihan''
Mereka: 'A' for Apple! (penuh semangat)
Hamba Allah: Tersenyum.

Dan, selain kelas-kelas wajib (seperti yang tertera dalam jadual guru) diri ini diberi peluang juga untuk masuk ke kelas-kelas lain demi menampung kekosongan guru yang perlu bertugas di luar kawasan atau terpaksa bercuti sakit. Alhamdulillah, seronok dapat bertemu mereka semua. Kerana secara tidak langsung dapat melestari dakwah Islamiyah bersama-sama mereka. Antara yang lucu bersama-sama mereka ialah pabila anak-anak didik di tingkatan 5 memanggil diri ini Ummi ^___^. Terasa terlebih dewasa pulak tiba-tiba hehe. Mana tidaknya, mereka sebenarnya masih berumur sekitar adik-adik buatku ^__^.

Alhamdulillah....segalanya telah ditentukan Allah ^__^. Secara peribadi, aku menganggap profesion perguruan ini adalah medan untuk buat check and balance. Kerana sebagai hamba Allah, persoalan-persoalan yang diajukan oleh anak didik mampu membuka mata hati untuk terus menerus mencari dan menimba ilmu-Nya. Setiap hari belajar dari pelajar. Setiap hari mengajar untuk pelajar. Setiap hari mengajar untuk belajar. ^___^ (kesan sampingan, bila musim gaji bermula maka aktiviti memborong buku dan kitab semakin berleluasa ^__^)




Dan, sekarang....1 Nov 2011..diri ini bersama sahabat-sahabat seperjuangan yang lain masih setia menanti panggilan untuk penempatan kami. Moga Allah permudahkan perjalanan dan perjuangan kami. Insyaallah. Moga diri ini dan sahabat-sahabat lain dibekalkan bekalan iman dan taqwa kepada-Nya untuk tetap bertahan menempuh liku-liku yang ada dan yang bakal menjengah di hadapan sana. Insyaaalah..Allahuakbar!

Tiada ulasan: