"Wahai Tuhanku, jadikanlah daku orang yang mendirikan solat dan demikian juga zuriat keturunanku. Wahai Tuhan kami, perkenankanlah doa permohonanku" [Ibrahim : 40]

"Patutkah manusia menyangka bahawa mereka akan dibiarkan dengan hanya berkata "kami beriman", sedang mereka tidak diuji (dengan sesuatu cubaan)?" [al-Ankabut :2]



Sahabatku

Daisypath Happy Birthday tickers
Daisypath Anniversary tickers

Khamis, 24 Disember 2009

berniqab?

Assalamualaikum w.b.t

Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah Dan Maha Mengasihani
Yang memiliki setiap sesuatu
Yang memegang hati setiap dari kami
Selimutilah jiwa dan gerak langkah kami dengan Rahmat dariMu

Selawat dan salam penuh kerinduan buat kekasih Allah
Nabi Muhammad S.A.W


***Seindah Mutiara***

Sejak dari bangku sekolah lagi Nurul Iman sudah memasang angan-angan. Ya, angan-angan ingin berniqab. Tapi sekarang, angan-angan itu bukan lagi sekadar angan-angan. Sudah dia bulatkan dalam hati sebagai salah satu dari cita-cita.

Namun ada dilema yang menyelubungi fikirannya. Mampukah aku? Mampukah aku menjaga tingkahlaku yang selayaknya bagi seorang muslimah yang berniqab?

Semasa menonton tv bersama keluarganya, Nurul Iman semakin kerap bertanyakan respon terbuka dari ahli keluarganya. Terutamanya jika terpandang kelibat wanita yang berniqab di kaca tv.

"Boleh tak 1 satu masa nanti Kak Nurul nak pakai macam tu?" Duganya.

"Amri tak kesah kak, mesti sweet kan kalau akak pakai macam tu" Jawab Amri sambil menayang gigi.

Tiba-tiba hati Nurul Iman seakan berderai bila dia menyedari soalannya yang tadi membawa respon yang amat pedih dari adiknya, Nurul Najihah. Najihah hanya memandang sinis ke arah Nurul Iman. Seolah-olah mencabar, lalu dia bingkas bangun dari kerusi dan berlalu masuk ke biliknya. Menyendiri.

" Wahai kak Nurul Iman yang Amri sentiasa kasihi, jangan pedulilah pada orang yang nak mematikan cita-cita baik akak tu. ok? Cuba senyum sikit, janganlah buat muka berkerut-kerut macam tu" Pujuk Amri dan seperti biasa sambil menayangkan barisan giginya.

Nurul Iman pun menguntum senyum.

" Kak, Amri cuma nak ingatkan akak. Tingkahlaku pun kena cantik kalau akak betul-betul nak pakai niqab. Itu pakaian isteri-isteri nabi. Tapi Amri yakin pada akak, Amri tahu akak mampu jadi muslimah solehah. Amri doakan semoga hasrat akak nak berniqab akan terlaksana dan istiqamah. Insyallah." Balas Amri.

" Terima Kasih wahai adikku Muhamad Amri Fathi. Akak hargai kata-kata semangat dari Amri. Insyallah..akan akak laksanakan sebaik mungkin." Balas Nurul Iman sambil menghadiahkan senyuman buat adiknya itu.

============================================================================

*** Monolog Seindah Mutiara*


Moga terpelihara akhlakmu
Moga tenang jiwamu kerana Allah
Moga tiada lagi yang menduga imanmu hanya kerana rupamu
Moga tiada lagi gundah dan lara
Moga terlaksana dengan penuh istiqamah
Seindah mutiara
Yang akan tetap bersinar
Walau diselimuti cengkerangnya
"hargai dirimu seindah mutiara"

Tiada ulasan:

Powered By Blogger