"Wahai Tuhanku, jadikanlah daku orang yang mendirikan solat dan demikian juga zuriat keturunanku. Wahai Tuhan kami, perkenankanlah doa permohonanku" [Ibrahim : 40]

"Patutkah manusia menyangka bahawa mereka akan dibiarkan dengan hanya berkata "kami beriman", sedang mereka tidak diuji (dengan sesuatu cubaan)?" [al-Ankabut :2]



Sahabatku

Selasa, 12 April 2011

Penyembuh

Assalamualaikum w.b.t

Hujan itu indah, Subhanallah...Alhamdulilah...Kerana Allah itu Maha Pemurah dan Maha Memberi.(^_^) Selawat dan salam buat insan terpilih, Nabi Muhammad s.a.w.

Sebenarnya, dari semalam lagi tangan ni dah resah nak menaip sesuatu di sini. Namun, cuba untuk tidak berlaku zalim pada diri..maka, ku tahan-tahan jua. Al-maklum lah...tadi tengah hari masih ada kertas peperiksaan untuk di juangkan. Alhamdulilah, sudah dua kertas berlalu. Kini, cuma tinggal satu. Natijahnya? Ku serah segala pada-Nya...agar natijah imtihan ini setimpal dengan usaha dan kebergantunganku pada-Nya. Insyallah.

Yang sebenarnya, keluar sahaja dari dewan peperiksaan tadi...ada satu perasaan yang luar biasa menyelubungi. Hairan memikirkannya, bimbang juga ada. Namun setelah di teliti dengan mata hati....besar hikmah buat diri. Tiba-tiba ku rasa tidak mahu lagi langsung memandang pada satu wajah, mendengar namanya pun apatah lagi. Rasa muak...persis yang berlaku hampir empat tahun lepas. Hairan bukan?

Eh, jangan salah tanggap ya...ku tidak lagi mahu memandangnya dan mendengar namanya bukan kerana dia cela perangai atau jelek pekerti. Tapi......cukuplah sekadar aku menyedari dia juga cuma manusia, makhluk-Nya jua. Yang selayaknya ku kagumi adalah Pemilik nyawanya. Bukan dia.

Usai solat dan istikharah, meminta ditunjukkan arah...ku cuba merehatkan diri dengan memujuk diri untuk bertenang dan ..... akhirnya terlena. Beberapa jam kemudian, ku buka mata. Gelap.!!! Oh, hujan rupanya di luar sana. Damai~ Ku buka lampu dan mula ku cuba renung peristiwa tadi dengan mata hati. Alhamdulilah, terima kasih Ya Ilahi. Rupa-rupanya ia penyembuh.....ia bukan racun, tapi ubat dari-Nya. Alhamdulilah...sungguh indah tarbiyah-Mu (^_^) Terima Kasih Yang Maha Penyantun, kerana menyintai kecintaanku dan telah memberiku sembuh (^_^)

"Allah pelindung orang-orang yang beriman. Dia mengeluarkan mereka dari kegelapan kepada cahaya (iman)" [al-Baqarah : 257]

Bertemankan alunan nasyid - Muhasabah cinta. Rindu pada-Nya mula bertandang bertimpa-timpa. Segera ku renung pada potongan ayat dari ayat-ayat cinta-Nya :

"Setiap yang bernyawa akan merasakan mati. Dan hanya pada hari kiamat sajalah diberikan dengan sempurna balasanmu. Barang siapa dijauhkan dari neraka dan dimasukkan ke dalam syurga; sungguh, dia memperoleh kemenangan. Kehidupan dunia hanyalah kesenangan yang memperdaya" [ali-Ilmran : 165]

Cinta-Nya terlalu luas untuk kita nikmati. Di setiap detik, liku dan harapan kehidupan....Dia sentiasa ada. Cuma, kita hamba ini yang selalu leka.

"Apa yang ada di langit dan di bumi selalu meminta kepada-Nya. Setiap waktu Dia dalam kesibukkan. Maka nikmat Tuhanmu yang manakah yang kamu dustakan?" [ar-Rahman : 29-30]

Ayuh, sama-sama kita bergerak memperbetulkan kompas keimanan dan mempersembahkan ikhlas yang sebenar-benar ikhlas kerana-Nya. Ingat, semakin hari usia bukanlah semakin bertambah. Tetapi usia semakin berkurang, menanti hari untuk dipilih kembali menghadap satu-satunya Tuhan yang layak di sembah. Allah s.w.t.....Allahuakbar.





Jodoh pertemuan itu rahsia Ilahi, namun mati itu pasti.
Ayuh kita perbaiki jentera iman dan taqwa
untuk mempersiapkan diri
bertemu Dia yang amat dirindui.


Moga kita sama-sama sentiasa dalam perlindungan-Nya
dan sentiasa rindukan keharuman Jannah
InsyaAllah

Tiada ulasan: