"Wahai Tuhanku, jadikanlah daku orang yang mendirikan solat dan demikian juga zuriat keturunanku. Wahai Tuhan kami, perkenankanlah doa permohonanku" [Ibrahim : 40]

"Patutkah manusia menyangka bahawa mereka akan dibiarkan dengan hanya berkata "kami beriman", sedang mereka tidak diuji (dengan sesuatu cubaan)?" [al-Ankabut :2]



Sahabatku

Rabu, 25 Mei 2011

Belajar sesuatu (^_^)


Assalamualaikum w.b.t

Alhamdulilah, segala puji dan puja buat pemilik segenap alam....Subhanallah....(^_^)
Selawat dan salam buat pemimpin terunggul ummat...Nabi Muhammad s.a.w

Seminggu telah berlalu...Rabu lepas....telah di serang selesema......Alhamdulilah, sudah beransur pulih....Dalam kekalutan suasana melayan kepala yang pening-pening lalat tu hehe....Tiba-tiba abah minta kami (aku dan mak) bersiap-siap packing baju...Nak ke mana? Nak pulang ke Kluang sekejap...ziarah Atok dan Nenek sebelah mak....Maka, kami pun menurut perintah...kemas-kemas seadanya....dan sempat juga aku menelan ubat sebelum kami memulakan perjalanan....bimbang tumbang di tengah jalan hehe...

Alhamdulilah, kami bertiga selamat sampai ke rumah atok....puas hati mak sebab dapat melihat senyuman di wajah nenda....Kami perlu pulang berziarah sekarang dan tak menunggu musim cuti sekolah menjelang...sebab....sepanjang cuti sekolah bulan 6 ni...abah sangat busy dengan tempahan-tempahan masak....Al-maklumlah...ramai yang mendirikan masjid keika cuti sekolah berlangsung kan? (^_^)

Dan, rupa-rupanya...dalam kekalutan jiwa dan kesihatan yang ku alami ketika itu....Allah mahu memberi sesuatu kepadaku.....Atok menyampaikan amanahnya buatku....dan memberi beberapa doa untuk aku amalkan....kebiasaannya....doa itu Atok akan beri pada anak-anaknya....namun, sudah tiba giliran cucuanda pula ...hehehe. Rasanya tak perlu lah di hurai apa amanat Atok.....agak personal ye...(^_^)

Dan pulang sahaja dari rumah Atok....Allah Yang Maha Memberi Rezki telah memberi ruang dan peluang diri ini untuk mengambil lesen kereta....Kemudian, dapat call dari makcik. Dia minta aku bantu dia sebagai "R.A tak rasmi" hehehe...Alhamdulilah, ada juga income....Kemudian, abah sampaikan berita gembira...berkemungkinan besar kerja yang aku tunggu-tunggu akan di tawarkan menjelang naik cuti sekolah bulan 6 ni...Alhamdulilah...syukur.....


Cuma, yang agak gementar....aku semamngnya kurang mahir mengendali pelajar-pelajar sekolah rendah....Selalu, time raya....aku akan di kerumuni adik-adik sepupu....kemudian aku tak reti nak handle mereka supaya mendengar arahan...dan...di setiap kali raya...adinda ku akan datang menyelamat....(maklumlah, memang kemahiran dia handle pelajar-pelajar sekolah rendah) hehe...Jadi? beberapa hari lagi adik akan pulang bercuti....maka, aku perlu minta tips dari dia untuk mewujudkan susana P&P berkesan buat pelajar-pelajar sekolah rendah. Ku yakin, segala yang telah di tetapkan buatku ini adalah yang terbaik buatku dari-Nya. Allah mahu aku belajar sesuatu yang aku tak tahu (^_^) Terima kasih Allah....Subhanallah.....

Sekarang, tengah layan bonda menyudahkan tempahan jahitannya. Maklum saja Ramadhan hampir menjengah...tandanya Syawal juga bakal berkunjung tiba....Ada saja costumer datang hantar bahan baju raya hehe....Bonda dah mula bersilat dengan segala kain yang ada hehe...Cayok mak!! hehe...Moga urusan kita semua di permudahkan oleh-Nya (^_^)

"Cukuplah Allah bagiku (yang menolong dan memeliharaku). Tidak ada Tuhan selain Dia. Hanya kepada-Nya aku bertawakal, dan Dialah yang memiliki a'rsy (singgahsana) yang agung." [at-Taubah : 129]

Tiada ulasan: