"Wahai Tuhanku, jadikanlah daku orang yang mendirikan solat dan demikian juga zuriat keturunanku. Wahai Tuhan kami, perkenankanlah doa permohonanku" [Ibrahim : 40]

"Patutkah manusia menyangka bahawa mereka akan dibiarkan dengan hanya berkata "kami beriman", sedang mereka tidak diuji (dengan sesuatu cubaan)?" [al-Ankabut :2]



Sahabatku

Selasa, 15 Februari 2011

Baki perjalanan ini?

Assalamualaikum w.b.t

Sebarkan kecintaan buat kekasih-Nya di setiap harimu. Bukan hanya pada hari-hari tertentu. Hidupkan sunnah Baginda dalam jiwa, pancarkannya pada setiap perilaku dan tutur kata.

Hidup ini sebuah perjalanan. Bukankah begitu?

Merenung perjalanan hidup, yang kadangkala dibentangkan dengan banyak pilihan. Cuma, sebagai hamba, yang kurang pasti pilihan mana yang paling baik buat perjalanan kita yang seterusnya. Maka, kembalilah pada Dia Yang Maha Mengetahui. (^_^)

Andai terkadang merasakan pilihan yang di ambil seakan tidak didokong oleh orang sekeliling, jangan gundah dan berputus harap. Dia Maha Mendengar dan Maha Memberi, pasti ada kebaikan buatmu di perjalananmu yang masih berbaki (^_^). Ketentuan-Nya itu adalah yang terindah buat hamba. Yakinlah pada-Nya.


Pernah merasa sedih atas kehilangan?
Boleh jadi kehilangan wang, kehilangan orang tersayang, kehilangan semangat, kehilangan cinta dan sebagainya. Berserahlah pada-Nya setelah berusaha sedaya yang ada. Kehilangan boleh bertukar menjadi indah bila kita redha atas ketetapan-Nya. Allah akan menggantikan sesuatu atau seseorang yang lebih baik untuk bersama-samamu di perjalananmu yang mendatang. Fikir sejenak, dan cuba selusuri kisah yang semalam-semalam. Bagaimana pula dengan dirimu hari ini setelah Allah memberi ganti rasa kehilangan dengan kasih dan sayang-Nya yang tidak pernah bertepi? Indah bukan?(^_^)

"Maha suci Allah yang menguasai (segala) kerajaan, dan Dia Mahakuasa atas segala sesuatu. Yang menciptakan mati dan hidup, untuk menguji kamu, siapa di antara kamu yang lebih baik amalannya. Dan Dia Mahaperkasa, Maha Pengampun. " [Surah al-Mulk :1-2]


Mungkin jalan yang ini lebih baik di lalui oleh si A, tetapi tidak sesuai pula dilalui oleh si B. Dan mungkin pula, jalan yang itu lebih mendatangkan kebaikan buat si B, tetapi tidak pula buat si A. Rahmat-Nya terlalu luas, maka berlapang hatilah. Memetik kata-kata seorang teman, "Kita bebas melakukan apa sahaja asalkan ia masih dalam lingkungan jalan-Nya". Mohon petunjuk dari Dia yang Memberi Petunjuk. (^_^) Tidak menyesal orang yang beristikharah kepada al-Khaliq dan bermesyuarat dengan orang-orang mukmin dan berhati-hati dalam menangani persoalannya.

Apa yang pasti, semakin usia menjengah waktu. Semakin pendeklah perjalanan kita di sini. Oleh itu, jangan di sia-siakan setiap masa dan detik yang di beri pinjam oleh-Nya buat kamu dan saya. Kuatkan tekad, bulatkan hasrat. Percayakan Dia, dengan seluruh jiwa dan raga. Allah always by our side.(^_^) Kita tidak sendirian.

Tiada ulasan: