"Wahai Tuhanku, jadikanlah daku orang yang mendirikan solat dan demikian juga zuriat keturunanku. Wahai Tuhan kami, perkenankanlah doa permohonanku" [Ibrahim : 40]

"Patutkah manusia menyangka bahawa mereka akan dibiarkan dengan hanya berkata "kami beriman", sedang mereka tidak diuji (dengan sesuatu cubaan)?" [al-Ankabut :2]



Sahabatku

Daisypath Happy Birthday tickers
Daisypath Anniversary tickers

Jumaat, 11 Mac 2011

Sedang Bahagia?

Assalamualaikum w.b.t

Sujud dan segala puji buat Pemilik Segenap Kebahagiaan. Hanya Dia Yang Esa. Yang Memiliki langit dan bumi, juga setiap yang berada antara keduanya. Selawat dan salam buat tauladan ummat, Nabi Muhammad s.a.w.

Jam menunjukkan pukul 1.45 pagi..Maka selamat pagi (^_^)..Moga yang sudah lena, lenanya penuh ketenangan. Dan yang masih berjaga, manfaatkan ia dengan dedikasi cinta buat-Nya (^_^)..

Tersenyum-senyum sendirian. Sedang berbahagia? Bahagia yang bagaimanakah yang dikatakan bahagia? Adakah kerana telah dipertemukan jodoh dengan kekasih halal itu sudah dikatakan bahagia? Rata-rata jika diajukan perihal bahagia, ini lah skop yang gemar dipanjang dan dilebarkan cerita. Andai sudah termetrai janji, setia bersaksi antara dua hati. Itukah bahagia yang diimpi, walau bukan milik hakiki. Cukup? Itukah bahagiamu? Sekadar itu?

Jangan disalah tanggap pada hakikat sebuah bahagia. Terkadang, kerana terlalu pesona pada indahnya cinta makhluk....cinta pada Pencipta nyaris di sorok..........jauh..............dari sudut hati....Cita-cita yang ingin digapai bukanlah hanya sekadar ingin menjadi seorang suami soleh mahupun isteri yang solehah. Bahkan, letakkanlah cita-cita untuk menjadi hamba yang tetap taat pada Dia Yang Maha Kuasa dan Bijaksana sebagai yang pertama, bercita-cita pula menjadi ahli dari ummat Nabi Muhammad s.a.w yang paling setia, juga bercita-cita menjadi seorang anak yang teguh taat pada kedua ibu bapa yang taat pada-Nya. Namun awas! Jangan pula kemudiannya dibiar cita-cita tinggal sepi tak dilaksana.

Bahagia bukan sekadar pada cinta makhluk semata-mata. Skop bahagia itu terlalu luas. Seluas Rahmat dan kasih sayang-Nya (^_^) Masih dikurnia nikmat iman dan Islam itu juga suatu bahagia. Masih mampu tersenyum bersulam sabar meski di himpit mehnah duniawi itu juga sebuah bahagia. Masih terus gigih mencurahkan tenaga mengutip setiap ilmu-ilmu dari-Nya tanpa merasa lelah dan goyah itu juga suatu bahagia. Masih bersemangat menjalani hidup, meski kudrat diri tidak segagah insan lain itu juga suatu bahagia. Masih dikurniakan hela nafas tanpa pernah berhenti ini juga suatu bahagia! (^_^) Lihat? Terlalu banyak bahagia yang melingkari diri kita...setiap masa! sentiasa! (^_^)



Mari! Kita lihat pula bahagia yang lebih hakiki dari yang ada kini.

"Sungguh, orang-orang yang beriman dan mengerjakan kebajikan, mereka akan mendapat syurga yang mengalir di bawahnya sungai-sungai, itulah kemenangan yang agung" [al-Buruj : 11]


Sabda Rasulullah s.a.w :

"Keaadaan orang Mukmin itu sangat menakjubkan, kerana segala urusan yang menimpanya dianggap baik. Tetapi keadaan ini hanya berlaku kepada orang yang beriman. Iaitu, apabila mendapat kesenangan, dia bersyukur kerana itu lebih baik untuknya. Dan apabila kesusahan dia bersabar, kerana itu lebih baik untuknya." [Riwayat Muslim daripada Abu Yahya Syuhaib bin Sinan r.a]




Oleh itu, sudahkah anda merasa bahagia walau belum dipertemukan dengan kekasih halal yang dinanti? Jawapannya: "Daku sedang bahagia, dan sentiasa bahagia!" (^_^) yakin itu! Terima kasih Allah..Allahuakbar!

Andai ini tidurku yang terakhir, ketahuilah bahawa ku bahagia kamu sama-sama saling memimpin hati kita untuk sentiasa merasa bahagia atas setiap cinta-Nya buat kita semua (^_^)

1 ulasan:

~UmmU SoLehah~ berkata...

subahanallah.. kata2 yg btol2 menginsafkan..

semoga sentiasa bahagia..
benar, kita tidak seharusnya merasa bahagia hanya kerana ada satu kehendak kita yang tidak dipenuhi Allah. sesungguhnya telah banyak nikmat yang telah membuat kita bahagia yang diberikan oleh Allah tanpa kita pinta pun.. Dia telah memberi Tanpa kita pinta.. Allahuakhbar!

Powered By Blogger