"Wahai Tuhanku, jadikanlah daku orang yang mendirikan solat dan demikian juga zuriat keturunanku. Wahai Tuhan kami, perkenankanlah doa permohonanku" [Ibrahim : 40]

"Patutkah manusia menyangka bahawa mereka akan dibiarkan dengan hanya berkata "kami beriman", sedang mereka tidak diuji (dengan sesuatu cubaan)?" [al-Ankabut :2]



Sahabatku

Sabtu, 12 September 2009

keinginan manusia dan sahabat berhati cantik

Assalamualaikum

Limpahan syukur buat ilahi kerana kita masih berkesempatan menikmati ramadhan yang terbuka luas segala keberkatan. Selawat dan salam buat pemimpin terunggul sepanjang zaman.

Hari ini memang penat, dan hampir-hampir kecundang puasaku.huhu...tapi silap ku sendiri. Teman-teman teruja nak mencari beberapa keperluan raya yg mereka ingin bebeno nak beli...hehe. Masa plan2 semalam, aku dah tahu dah...aku takkn beli apa2 pun nnt. Ye, ternyata benar!!! Tadi aku tak beli apa2 pun....sejauh itu kami berjalan....tapi 1 barang pun aku tak bawa pulang....takpe2 hajat kat hati ni cuma nak realisasikan keinginan teman-teman dan hanya untuk melihat2 tempat org....lagi pula sifat berjimat aku semester ini berhasil....berkat suara amaran mak, yang sering terngiang2 di kala aku sedang cuba2 membeli belah hehe :P

Masyaallah.....di sebabkan keinginan.....ramai juga yang sanggup tolak-menolak antara 1 sama lain....ish3...beristighfar aku di buatnya....terkedu bila ditolak dan di himpit dalam lautan manusia siang tadi....itulah keinginan manusia...kan??? sanggup berbuat apa cara pun utk mendapatkan apa yg diingini....kadang-kadang usaha untuk mencapai keinginan tu dengan menindas manusia-manusia lain yang tak berdosa..

Semasa menunggu komuter yang amat-amat lambat....aku terpandang pada dua lelaki di seberang ruang sana. Khusyuk aku memerhati.....kerana cuba memahami....teman di sebelah pelik benar tengok aku senyap je masa tu (penat le kene bersesak-sesak tadi hehe)...

Apa yang sy perhatikan pada dua lelaki tadi ye? hihi

Aku lihat, yang seorang sedang khusyuk mendengar.....mendengar bait-bait curahan rasa dari temannya yang seorang lagi....gembira dan rancak benar perbualan mereka tu. Walaupun tanpa sedikit suara pun. Kerana teman yang sedang rancak berbicara itu, hanya mampu berbicara dengan bahasa isyarat. Kagum aku melihat mereka berdua...seronoknya jika kita memiliki sahabat yang setia mendengar bual bicara kita walau tanpa suara. kan?


Kerana persahabatan itu berteraskan kasih sayang, ukhwah, berinteraksi, mengerti, mendengar, senyum, tawa, gembira, menangis, duka, ketawa, sedih, jujur, ikhlas-----sabar-----


Kadang-kadang aku lihat manusia yang memiliki hampir segalanya....amat payah menghargai persahabatan....melihat teman baik(secara zahir) longlai melangkah...hanya di pandang sepi tanpa pertanyaan "ambil berat"...ish3 apa lah nasib badan huhu

Takpe2, persahabatan juga bukan hanya utk menerima, tetapi memberi....dengan hati yang ikhlas...biarlah temanmu itu tidak punya rasa membalas persahabatan yg kau hulur....kerana Allah sentiasa tahu menilai keikhlasan hatimu yang cantik itu (^_^)

Ramadhan masih ada bakinya....perlu bertungkus lumus dan lipat gandakan peluang yang masih berbaki ini....

p/s: tadi nmpk ramai yg dah angkat beg balik raya, aku n kwn2 seangkatan masih bertungkus lumus dgn kelas dan pembentangan2 + assignment2 penting..takpe2....berusaha!!!! (^_^)

Wallahualam

Tiada ulasan: