"Wahai Tuhanku, jadikanlah daku orang yang mendirikan solat dan demikian juga zuriat keturunanku. Wahai Tuhan kami, perkenankanlah doa permohonanku" [Ibrahim : 40]

"Patutkah manusia menyangka bahawa mereka akan dibiarkan dengan hanya berkata "kami beriman", sedang mereka tidak diuji (dengan sesuatu cubaan)?" [al-Ankabut :2]



Sahabatku

Isnin, 28 September 2009

terperangkap dlm huruf

huruf kembali menari
rangkaian A kembali menghantui
kini makin menggila

mana mungkin ku ukir huruf A
dgn jiwa
jika hakikatnya
dari dulu
masih hanya huruf F
walau bukan serupa
tapi masih lagi berwakilkan huruf F
rangkaian huruf F yang masih ku gengam
kadang2 ku lihat
huruf F amat indah
amat sempurna
kenapa mesti huruf F juga yg dilihat mata?
ku gengam!!!
dek kerana mengengam sepenuh jiwa
ia hancur, di genggamanku

pena gemar menari tatkala
huruf F melagukan bait2 syair
namun pena sering patah
diganti
patah lagi
diganti
dan diganti lagi

setiap penutup tarian pena
kerapkali disempurnakan
huruf akhir ini
rangkaian huruf Z
selalu mengundang teka teki
pena kadang2
kaku, dakwatnya beku

Arghhh..
terperangkap semula di dalam timbunan huruf2 itu
yg punya pelbagai keindahan
namun seringkali menitiskan air mata di hujung pena

Oh ya
pena juga boleh mengira
mari kita jalinkan huruf dan nombor agar sekata
rangkaian A kini 8
A,A,A,A,A,A,A,A
kutafsirkan ia akan terus menggila!!!
rangkaian F kekal 5
F,F,F,F,F
kekal kerana penaku sering patah!!!
rangkaian Z masih sukar ditambah
hanya 2
Z,Z
kerana penaku kaku
dakwatnya beku



jangan gusar wahai hati
pena itu tidak salah
cara si tuan pena yang salah mengalunkan rentak mata pena
bawalah pena ke lautan kalimah2 suci
disitu hati bakal sejuk, damai

kerana dakwat pena tak kan pernah beku
pena tak tegar utk patah
kerana lautan kalimah2 suci ilahi
takkan pernah habis
kerana laut itu sendiri tunduk dan patuh pada Ilahi

damailah wahai hati


4 ulasan:

~ana SoLehah~ berkata...

x faham la fatin..huhu..mesti ko ngah stress mse ni kn

wardah faqihah berkata...

salam alaik
hehe..tak stress la
cuma nak meluahkan apa yg beku kat kpala
bia org tak faham
janji aku puas aty hehe :P

ibnu Sharom berkata...

Sungguh tinggi balagah uzh ni
Sungguh dalam asbabul hurufnya..
moga diberi ketenangan dalam membuat pilihan..

nak luahkan tapi tak nak orang lain tahu
mcm tulah jadi ayat nya?

wardah faqihah berkata...

a'ah
camni la jd ayt nye
hancus..da tak indah da...huhu