"Wahai Tuhanku, jadikanlah daku orang yang mendirikan solat dan demikian juga zuriat keturunanku. Wahai Tuhan kami, perkenankanlah doa permohonanku" [Ibrahim : 40]

"Patutkah manusia menyangka bahawa mereka akan dibiarkan dengan hanya berkata "kami beriman", sedang mereka tidak diuji (dengan sesuatu cubaan)?" [al-Ankabut :2]



Sahabatku

Jumaat, 29 Januari 2010

Apa yang kamu kejar???!!!

Assalamualaikum w.b.t

Hanya kepada Allah sahaja kita berserah. Allah Maha Adil! Allah Maha Mengetahui! Allah pemilik mutlak segala apa yang ada di bumi dan di langit! Apa sahaja yang kamu miliki hari ini juga milikNya. Ya Rabbana, jauhkan kami dari perasaan hasad dengki. Ya Rabbana, kami rindu syurgaMu. Ya Rabbana, pandulah kami agar kami tidak berada di dalam kesesatan yang nyata. Allahuakbar!

Selawat dan Salam buat Nabi Muhammad S.A.W. Ya Nabina, kami ingin menjadi umatmu yang sentiasa dekat dengan ajaran Islam yang di bawa olehmu. Agama yang Allah redhai. Menyintai dan mengamalkan sunnahmu.



Dalam mendepani realiti kehidupan kita, ada yang dipimpin dan ada yang menjadi pemimpin. Ada juga yang dipertanggungjawabkan untuk mentadbir dan ada pula yang ditadbir. Walaupun diberi nikmat dan kurniaan sifat kepimpinan dan mentadbir, namun ramai yang lupa! Itu semua amanah yang Allah beri. Akan ada perhitungan di hadapan Allah akhirat kelak antara yang dipimpin dan yang memimpin, begitu juga antara yang ditadbir dan yang mentadbir. Apa yang kamu kejar???!!!! Kemasyhuran? Dunia dan segala isinya? Keredhaan Allah dan syurgaNya?



>>>Jadilah Penguasa Yang Adil<<<

قال الله تعالى : ان الله يأمر بالعدل والاحسان
Allah Ta'ala berfirman : "Sesungguhnya Allah menyuruh untuk berlaku adil dan berbuat baik" (An-Nahl :90)
قال تعالى : واقسطوا ان الله يحب المقسطين

Allah Ta'ala berfirman : "Dan berlaku adillah kamu sekalian sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang berlaku adil". (Al-Hujurat: 9)

Dari Abu Hurairah ra. dari Nabi S.A.W, beliau bersabda : "Ada 7 kelompok yang akan mendapat naungan Allah pada hari yang tiada naungan kecuali naunganNya iaitu : Pemimpin yang adil, remaja yang sentiasa beribadah kepada Allah Ta'ala, seseorang yang hatinya sentiasa dipertautkan dengan masjid, 2 orang yang saling cinta-menyintai kerana Allah di mana kedua-duanya berkumpul dan berpisah keranaNya, seorang lelaki yang ketika dirayu oleh wanita bangsawan lagi rupawan lalu menjawab : "Sesungguhnya saya takut kepada Allah", seseorang yang mengeluarkan sedekah kemudian ia merahsiakan sampai-sampai tangan kiri tidak mengetahui apa yang diberikan oleh tangan kanannya, dan sesorang yang berdzikir kepada Allah di tempat sunyi kemudian kedua matanya menitiskan air mata". (Riwayat Bukhari dan Muslim)



>>>Larangan Menipu
<<<

قال الله تعالى : والذين يؤذون المؤمنين والمؤمنات بغير مااكتسبو فقد احتملوا بهتانا واثما مبينا

Allah Ta'ala berfirman : "Dan orang-orang yang menyakiti orang-orang yang beriman baik lelaki mahupun perempuan tanpa kesalahan yang mereka perbuat, maka sesungguhnya mereka telah memikul kebohongan dan dosa yang nyata". (Al-Ahzab :58)



Manusia selalu lupa, bila nikmat melimpah ruah. Kesenangan, pangkat dan kedudukan, kebijaksanaan yang dimiliki yang ada pada diri dirasakan akan tetap dimiliki sampai bila-bila. Oh tidak!!! Kita silap!!! Ia kekal milik Allah Ta'ala, dan sebaik-baik kemenangan adalah beroleh syurga Allah di negeri Akhirat nanti yang kekal abadi.

Ketawa melihat orang lain tumpas di atas percaturan dan pembohongan yang kamu bina memang memuaskan hatimu yang tamak dan amat cintakan dunia itu! Tapi adakah pasti kamu juga mampu gembira seperti hari kamu mentertawakan orang yang kamu tindas di akhirat kelak???!!! Apa yang kamu kejar???!!! Kemasyhuran? Dunia dan segala isinya? Keredhaan Allah dan SyurgaNya?



Marilah kita sama-sama nilai apa yang ada di dalam hati kita masing-masing. Kerana manusia selalu lupa. Jadi jangan terus biarkan diri berada dalam kelupaan yang nyata. Berpijak di bumi nyata. Allah Maha Melihat setiap apa yang dilakukan hambaNya, walaupun di tempat yang sunyi. Hatta apa yang terdetik di hatimu juga Allah Maha Tahu.

Ayuh sahut seruan Allah yang menjanjikan syurga kepada orang-orang yang beriman dan bertaqwa kepadaNya. Betulkan yang salah dan amalkan yang betul. Kembali kepada Allah Yang Maha Esa. Kematian itu menghampiri setiap kita. Dan ingat juga, kita umat akhir zaman. Yang menjadi tanda bahawa kiamat juga menghampiri.

>>>Janji Allah Ta'ala Bagi Orang-orang Yang Beriman Di Dalam Syurga<<<

وقال الله تعالى : ان المتقين في جنات وعيون . ادخلوها بسلام امنين . ونزعنا ما في صدورهم من غل اخوانا على سرر متقابلين لايمسهم فيها نصب وماهم منها بمخرجين
Allah Ta'ala berfirman : "Sesungguhnya orang-orang yang bertaqwa itu berada dalam syurga (taman-taman) dan (di dekat) mata air-mata air (yang mengalir). (Dikatakan kepada mereka) : " Masuklah ke dalamnya dengan sejahtera lagi aman". Dan Kami lenyapkan segala rasa dendam yang berada dalam hati mereka, sedang mereka merasa bersaudara duduk berhadap-hadapan di atas dipan-dipan. Mereka tidak merasa lelah di dalamnya dan mereka sekali-kali tidak akan dikeluarkan daripadanya". ( Al-Hijr : 45-48)



Wallahualam...

p/s : Moga kita sama-sama ingat dan mengambil pengajaran!


Tiada ulasan: