"Wahai Tuhanku, jadikanlah daku orang yang mendirikan solat dan demikian juga zuriat keturunanku. Wahai Tuhan kami, perkenankanlah doa permohonanku" [Ibrahim : 40]

"Patutkah manusia menyangka bahawa mereka akan dibiarkan dengan hanya berkata "kami beriman", sedang mereka tidak diuji (dengan sesuatu cubaan)?" [al-Ankabut :2]



Sahabatku

Rabu, 27 Januari 2010

lafaz tersimpan

Assalamualaikum w.b.t

Alhamdulilah, syukur ke hadrat Allah, yang masih meminjamkan kehidupan buat kita semua di bumi ini. Semoga kita semua sedar dan belajar bagaimana untuk memakmurkan bumi yang kita diami ini.

Selawat dan salam buat Nabi Muhammad dan keluarga baginda, serta seluruh para sahabat dan syuhada yang tidak pernah mengenal erti penat dan letih demi menegakkan kalimah Allah dan menyebarkan dakwah Islam di serata dunia.




Alhamdulillah, keadaan diri semakin pulih. Sejak hari Jumaat lepas, keadaan kesihatan tak mengizinkan. Mungkin kerana diri ini banyak lupa, maka Allah meninggalkan "pesan" agar jangan lupa lagi! Walaupun keadaan kepala macam ni, tapi tak boleh nak di manjakan sangat. Ada banyak tanggungjawab yang perlu diselesaikan, kuliah perlu juga dihadiri. Sayang kalau terlepas syarah ustaz di dalam kuliah. Biarpun agak gayat dan terhuyung hayang semasa berjalan, ku gagahi kaki...ku langkah jua~

Syukur ke hadrat Allah kerana barisan murabbi yang mengajar semester ini amat menarik perhatian kami semua dengan segala pergunungan ilmu yang mereka ada. Sama seperti semester-semester yang lalu. Semoga semua murabbiku samaada guru yang mengajarku membaca al-Quran, yang mengajar di kelas KAFA, di sekolah agama, di sekolah rendah, di sekolah menengah mahupun barisan murabbiku di UKM ini akan sentiasa dilimpahi Rahmat dan Kasih Sayang Allah. Insyaallah..(^_^) Bila di hitung-hitung hanya tinggal setahun 3 bulan sahaja baki perkuliahanku di bumi UKM ni. Sedihnya~ (T_T)

Jangan sekadar bersedih menghitung waktu wahai diri. Tapi manfaatkan waktu yang masih berbaki itu sebaik mungkin. Agar tiada penyesalan di kemudian hari. Tempat ini bukan untuk bersuka ria, bukan untuk meronda-ronda...tapi tempat yang ku diami ini adalah tempat menuntut ilmu....dan memperkukuhkan jati diri. Ingat yang itu ya!


5 hari yang dilalui menerbitkan pelbagai rasa. Ada banyak lafaz yang tersimpan. Buat sahabat-sahabatku, Linda, Kak Ida, Kak Ain....terima kasih atas segalanya. Raut wajah dan kata-kata semangat dari kalian amatku rindui (^_^) Buat Ukhti "Ummu Solehah", enti banyak membantu...syukran ala kulli hal (^_^) Buat ahli bait kesayanganku, Jun dan adik Masni, thanks because trying to understand me! Moga ikatan ukhwah antara kita semua kekal erat buat selamanya. Insyallah.


Sutera Kasih

Kian lama terpenjara
Mencari makna cinta
Dalam ungkap kata bersulam dusta

Bila gerbang rahmat terbuka
Menjelma cinta suci
Sehalus dan selembut sutera kasih
Terbentanglah tersingkap kebenaran
Terlerailah terbenam kepalsuan
Tuhan padaMu ada kedamaian
Di ribaanMu kebahagiaan
Tiada lagi rasa kesangsian di hati
CintaMu cinta tulus suci murni
KasihMu nan abadi

Bertautlah bercambahlah cinta
Mengharum dalam jiwa
Menemukan kerinduan syahdu
Pada yang Maha Esa

Sutera kasih membelai
Membalut kelukaan itu
Sutera kasih melambai
Mengisi kekosongan pengharapan

Rela pasrahkan kehidupan
Mengharungi cabaran
Rintangan perjalanan di hadapan

Doa dan titis air mata
Mendamba sutera kasih
Agar terus bersemi selamanya


Oh ya, tiba-tiba teringatkan sesuatu. Dah setahun perkara itu berlalu. Setahun yang lalu, keadaan agak mencemaskan dan penuh pengharapan. Berlainan dengan hari ini, kerana hari ini sarat dengan semangat membara dari diri itu. Moga berjaya esok! Jangan bimbang, segala yang lalu telah terpadam. Sudahku buka buku baru. Buku yang lebih bermanfaat.(^_^) Apa yang bakal berlaku di masa akan datang ku sandarkan segalanya hanya pada pemilik mutlak alam ini. Biar lafaznya tersimpan di sini.

اللهم اني أسألك العفو والعافية في الدنيا والأخرة؛ اللهم اني أسألك العفو والعافية في ديني ودنياي وأهلي ومالي . اللهم احفظني من بين يدي؛ ومن خلفي؛ وعن يميني وعن شمالي؛ ومن فوقي؛ وأعوذ بعظمتك أن أغتال من تحتي
"Ya Allah, Sesungguhnya aku memohon kebajikan dan keselamatan di dunia dan akhirat. Ya Allah, Sesungguhnya aku memohon kebajikan dan keselamatan dalam agama, dunia, keluarga dan hartaku. Ya Allah, tutupilah auratku ( aib dan sesuatu yang tidak layak dilihat orang ) dan tenteramkanlah aku dari rasa takut. Ya Allah, peliharalah aku dari muka, belakang, kanan, kiri dan atasku. Aku berlindung dengan kebesaranMu, agar aku tidak disambar dari bawahku (oleh ulat atau bumi pecah yang membuat aku jatuh dan lain-lain)". -Riwayat Abu Dawud dan Ibnu Majah, lihat Sahih Ibnu Majah 2/332-

Esok adalah hari membuang undi bersempena Pilihan Raya Kampus. Moga yang selayaknya yang meraih kemenangan esok! (^_^) Apa yang lebih penting adalah tanggungjawab yang bakal digalas akan dilaksanakan sebaik mungkin. Agar kebajikan mahasiswa/i dapat dibela. Moga mahasiswa/i bersikap matang!



p/s : Tahniah juga buat dua sahabat dari keluarga pipaq. Kak Nad dan Wadi atas masjid yang bakal didirikan. Terima kasih di atas undangannya. Selamat bercinta sampai syurga~ (^_^)

2 ulasan:

~UmmU SoLehah~ berkata...

SalaM ^^

Ukhti Fatin ..

semoga sntiasa dalam pemeLiharaaN-Nya,
Aku meLihaT adanya 'keKUaTan' pada dirimu,
Kau insan sabar..PencinTa Tuhan sebeNar-benarnya,
Pasti ALLaH 'memBaLas' cinTa ikhlasMu,

Kau sahabat 'diam'..
Jarang bersuara..
Jarang 'berKata-Kata'..

Namun,
seBait Katamu seLalu mengusik hati kecilKu T___T
sungguh..

KasihKu PadaMu kerana ALLaH..
UkHti Fatin AFikaH..
Smoga Ukhuwah ini berKekaLan Hingga ke SyurGa sana..

UHiBBuKi FiLLaH abadaN abada..InsyaALLaH..

wardah faqihah berkata...

wlkmslm

oh tidakkkkk
anda telah menyentuh hati ini
cemana ni?
meruntun jiwa sungguh kamu ni~ hehe

syukran ukhti

tapi jangan salah sangka
diamku kerana ilmuku tak mengizinkan ku lantang bersuara
kerana banyak lagi ilmu yang diri ini tidak tahu
masih dahagakan ilmu dari para murabbi kita

khilaf diri ini menggunung, tak terduga olehmu.

insyallah, moga kekal ke syurga (T_T)

uhibbuki fillah abadan abada (^_^)