"Wahai Tuhanku, jadikanlah daku orang yang mendirikan solat dan demikian juga zuriat keturunanku. Wahai Tuhan kami, perkenankanlah doa permohonanku" [Ibrahim : 40]

"Patutkah manusia menyangka bahawa mereka akan dibiarkan dengan hanya berkata "kami beriman", sedang mereka tidak diuji (dengan sesuatu cubaan)?" [al-Ankabut :2]



Sahabatku

Daisypath Happy Birthday tickers
Daisypath Anniversary tickers

Ahad, 15 Mac 2009

Khabar dari Kuala Nerang

Assalamualaikum....

Apa khabar rakan blogger dan sahabat pengunjung sekalian? saya harap semuanya pakat-pakat happy ja..hehe...

Kali ini saya nak coretkan berkenaan khabar dari Kuala Nerang...mesti ada yang tertanya-tanya apa yang saya buat disana kan? hmmm....pada hari rabu yang lepas....kira-kira jam 11.00 malam saya dan sahabat-sahabat group tasawur bertolak ke Kuala Nerang untuk menyelesaikan misi kami di SMK Dato' Syed Ahmad..... klik disini rasa berdebar-debar pula....bukannya apa...ni merupakan pengalaman pertama saya menjejakkan kaki di Kedah....

Ada gelagat yang lucu bagi saya sebelum kami bertolak pada malam itu...mana tidaknya..saya lihat sahabat-sahabat muslimat banyak membawa beg.....hehe...sampai ada yang tegur saya....kerana mungkin mereka lihat saya hanya membawa 1 beg sandang tepi dan 1 beg baju yang sederhana. Bukannya apa, bukan saya tak mahu bawa banyak barang...
tapi saya takut tak larat nak membawa semua beg tu nanti..hehe


Kira-kira jam 5.30 pagi kami pun tiba di Masjid Bukhari...kami segarkan diri dan solat subuh sekali di sana...debaran semakin terasa dalam hati ini....saya tak pasti pula sahabat-sahabat yang lain...tapi apa yang pasti saya amat berdebar-debar...dalam pukul 9.30 pagi kami rombongan fasilitator seramai 27 orang pun tiba lah di hadapan sekolah yang dituju....Alhamdulilah...akhirnya tiba juga dengan selamat...bisik hati saya..

Kemudian kami letak beg-beg di bilik warden asrama puteri...kami bersarapan, kemudian terus breafing di surau. Selepas membahagi-bahagi tugas, saya dan sahabat-sahabat yang lain bergerak ke bilik kaunseling. Persediaan pendaftaran perlu dibereskan....saya seronok sebab bookmark yang saya design sendiri adalah salah satu barang yang disertakan dalam fail peserta yang seramai 224 orang tu...

Ada lagi....ada sesuatu yang istimewa hari ni.....dalam kesibukkan tu...sempat jugak call adik....hari ni hari bersejarah utk dia...dan secara tak langsung utk saya jgk....alhamdulilah.....bersyukur ke hadrat illahi....adik dapat 7A 4B...
ceria je dgr suara dia hari tu...tahniah dik..

Pendaftaran start pukul 3 ptg...saya lihat bilangan pelajar lelaki kalau nak dinisbahkan dengan pelajar perempuan hanya 1:3...tapi saya tak terperanjat sangat lah...sebab rata-rata di mana-mana pun memang macam tu kan??? perempuan lagi ramai dari lelaki...hmmm...hari first tu biasa lah....adik-adik tu masih blur-blur lagi....mana taknya....kebanyakkannya bukan pelajar asrama....ada yang rindu kat rumah, malu-malu pun iye jugak....

Saya berpeluang jadi fasi....dalam group saya tu....ada 6 adik puteri dan 3 putera....salah seorang dari puteri non-muslim...adik Pea nama dia...berdarah kacukan siam...hmmm....mula-mula adik-adik group saya ni sangat lah pemalu dan pendiam belaka....tapi dari 1 LDK ke LDK yang seterusnya nampak perubahan yang drastik....terserlah daya kepimpinan dan masing bertambah keyakinan diri...

Hari second tu...banyak aktiviti best....tapi ada sesetengah tu tergendala sbb masalah black out kat dewan...yang paling best masa time riadah....main baling bom air....sume orang basah haha....

Banyak2 part yang paling terharu ialah masa adik-adik group tulis surat utk kakak-kakak dan abang-abang fasi masing-masing.....saya baca surat-surat tu dalam perjalanan balik ke ukm, memang terharu lah.....akak doakan adik-adik akak kat Kuala Nerang tu akan berjaya dunia akhirat...insyaallah....sayang sumenye....sebab bagi pengalaman baru buat akak....

Dalam perjalanan balik tu...sempat jugak singgah Pekan Rabu...beli ole-ole sikit....utk rumate dan utk adik tersayang.....saya cuma dapat belikan dia ini aje...

Apa yang dapat saya simpulkan ialah.....pengalaman di Kuala Nerang sedikit sebanyak menambahkan keyakinan dalam diri, banyak mengajar saya erti persahabatan, erti team work, erti kasih sayang dan yang paling ketara ialah ukhwah di antara kakak-kakak dan abang-abang fasi semakin erat walaupun selama ni memang dah jumpa dalam dewan kuliah...dan yang paling seronok ialah adik-adik tingkatan 5 09 smk Dato Syed Ahmad amat menghargai kami..terima kasih ya adik-adik...insyallah jika ada kesempatan akak akan mai kedah selalu...

Tiada ulasan:

Powered By Blogger