"Wahai Tuhanku, jadikanlah daku orang yang mendirikan solat dan demikian juga zuriat keturunanku. Wahai Tuhan kami, perkenankanlah doa permohonanku" [Ibrahim : 40]

"Patutkah manusia menyangka bahawa mereka akan dibiarkan dengan hanya berkata "kami beriman", sedang mereka tidak diuji (dengan sesuatu cubaan)?" [al-Ankabut :2]



Sahabatku

Selasa, 14 Julai 2009

ini bukan rekaan, tapi kenyataan

Assalamualaikum...

Selawat dan salam buat kekasih hati yang dirindui Muhammad Bin Abdullah.

Alhamdulillah...masalah yang aku utarakan dlm entri malam tadi sudah aku rungkai kekusutannya. Lepas dapat penjelasan dari mak. Baru aku yakin dan dapat menarik nafas lega yang adik aku akan baik-baik saja di tempat barunya. Aku percaya dgn kata hati seorang ibu.

Mungkin kerana aku ni tak setabah adik. Lekas benar buat konklusi..wahai diri!!!! think positif!!!

Tapi aku kekal TAK BERKENAN DGN SI PENINDAS ITU!!! Semoga akan ketemu jalan yang benar buatnya 1 hari nanti..belajar sikit cara beradab sesama insan.

Takpelah...mohon yang baik-baik saje lepas ni..dan semoga dipermudahkan urusan oleh ALLAH.Insyaallah.

Entri kali ni aku nak highline kan tentang couple.

Benar, ini bukan rekaan tetapi kenyataan. Bercouple bukan membawa bahagia hakiki. Tapi mengundang kepada tergadai body!

Marilah kita pulang ke pangkal jalan. Namun aku tak menyangkal bahawa setiap kita ada kisah-kisah tersendiri. Tak terlepas dari lalai, lupa dan lain-lain.

Akan tetapi, jika hari ini, bila kita lihat semula nilai yang ada pada diri...dan kemudian kita dapati ada yang perlu diperbetulkan...segeralah perbetulkan. Ayuh kita tinggalkan kehidupan bercouple.

Tapi mesti ada yang memprotes. kan?

Awas!!!

Ini juga merupakan amaran keras buat diri aku sendiri!.

Sesungguhnya, marilah kita buka mata hati kita dan mengakui bahawa bercouple ini menggelapkan hati, MENDEKATI ZINA!!! hati selalu gelisah...

Dalam kamu tidak sedar, Allah sedang menghukum hati kamu. Dengan mencintai kekasih melebihi mencintaiNya..Nilai malu akan semakin menghakis dari diri. dari hari ke hari.

Dalam tidak kau sedari, kau riak dengan apa yang kau ada. Dan sering rasa diri keseorangan terutamanya bila ada pergaduhan dengan sang kekasih.

Dalam kita tak sedari, kita lebih mengingati nama dan segala apa yang berkaitan dengan si dia berbanding nama-nama dan sifat-sifat Allah S.W.T

Sebaliknya, fitrah hati itu sendiri cenderung akan ketenangan....kedamaian....keredhaan dari Ilahi.





Jadi marilah kita kembali kepada fitrah, mengaku sahajalah bahawa cinta Allah sahaja yang benar-benar memberi kebahagiaan hakiki...carilah cinta dari insan-insan yang benar-benar mencintaiNYA....kerana redha Allah akan mengikat hubungan cinta sesama insan yang sebegitu..



Wallahualam..


3 ulasan:

Irtiyah berkata...

salam
apa hal sebenarnya ika?

rosniza berkata...

salaam fatin...

=)

ingatan yang baik. Ia memang benar.

kekadang sy melihat banyak pulak 'so-called islamic couple' di kampus...

ia membawa mesej yang salah tentang sistem hidup Islam yg sebenar

(copy paste)

I’m the one who’s
free...
Sedang
khusyuk melayan nasyid di laptop..
Tiba2 dering msg berbunyi..
tut.. tut.. tut..
agak curious sbb sapela kan hantar msg tgh2 mlm buta nih..
tgn pn mula ar gatal nk bukak msg..
Assignment xsiap lg,huhu~
tapi,bila baca btul2 msg tu,sayu jer..
terharu..

-----------------------------------------------------------


"Perempuan yg suci adalah perempuan yg dijaga oleh ALLAh..
Tidak sedikit pun ALLAH membenarkaan mana2 lelaki menyentuh dirinya wlaupun
hatinya..
Kerana ALLAH teramat mencintainya..
Tetapi andai kita bergelumang dgn cinta lelaki..
Di mana ALLAH utk menjaga kita?
Allah seperti melepaskan kita kepada seseorg yg lbh byk mengecewakan kita..

*"jika ALLAH dtgkn kesedaran dalam diri supaya meninggalkan cinta seorg
lelaki,bermakna ALLAH mahu ambil kita kmbali utk dijagaNya..*
*Mengapa masih ragu2??.."
*
*"kekuatan usah di tunggu tetapi harus di cari.."*

Hargailah di atas kesempatan yg Allah berikan..

*"Sebesar-besar dosa adlh dosa yg dilakukan ketika kita rasa berdosa
melakukannya"*
*
~IMAM GHAZALI~*

*-----------------------------------------------------------
*
huhu,alhamdulillah ade org yg mengingatkan..
penyayangnyer Allah pde hambaNya..
So pada semua muslimah di sana especialy diri yg serba hina nih..
peliharalah kehormatan diri kita..
insyaALLAH..

wokeyh,nk share sket petikan lagu dari sami yusuf - free..
khas utk insan yg b'nama wanita..
^ ^
*
What goes through your mind?
As you sit there looking at me
Well I can tell from your looks
That you think I’m so oppressed
But I don’t need for you to liberate me
My head is not bare
And you can’t see my covered hair
So you sit there and you stare
And you judge me with your glare
You’re sure I’m in despair
But are you not aware
Under this scarf that I wear
I have feelings, and I do care
So don’t you see?
That I’m truly free
This piece of scarf on me
I wear so proudly
To preserve my dignity...
My modestyMy integrity
So don’t judge me
Open your eyes and see...
“Why can’t you just accept me?”
she says“Why can’t I just be me?” she says
Time and time again
You speak of democracy
Yet you rob me of my liberty
All I want is equality
Why can’t you just let me be free?
For you I sing this song
My sister, may you always be strong
From you I’ve learnt so much
How you suffer so much
Yet you forgive those who laugh at you
You walk with no fear
Through the insults you hear
Your wish so sincere
That they’d understand you
But before you walk away
This time you turn and say:
But don’t you see?
That I’m truly free
This piece of scarf on meI wear so proudly
To preserve my dignity
My modesty
My integrity
So let me be
She says with a smile
I’m the one who’s free...
*
Posted by sisfaeez at 1:55
AM

salaam

=)

ibnu Sharom berkata...

Macam menarik puilak isu ini. Ya saya sokong anda bersemangat anti-couple...
itu bagus.
Tapi ada 2 kebarangkalian daripada isu ini. 1 Si penulis ingin memberi nasihat daripada pengalaman beliau.
2. Penulis sedang mencari-cari insan yang seangkatan pemikiran dengan beliau. Supaya nadi perjuangan itu tetap sama selepas ini.